زبانشناسی کاربردی
فریبا قدیانی؛ محمدحسن تحریریان؛ کتایون افضلی
چکیده
مطالعات میان-رشته ای اخیرنشان داده است که امید نقش مهمی درپیشرفت تحصیلی وعملکرد شغلی دارد. با توجه به کمبود تحقیق درحوزه بینابینی امید وتدریس زبان دوم یا خارجی، برای اولین بار،این مقاله به ارائه مفهوم سازی طبقه ای امید برای تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی می پردازد. پس ازتهیه طرح تحقیق اکتشافی به روش ترکیبی، با استفاده ازتکنیکهای ...
بیشتر
مطالعات میان-رشته ای اخیرنشان داده است که امید نقش مهمی درپیشرفت تحصیلی وعملکرد شغلی دارد. با توجه به کمبود تحقیق درحوزه بینابینی امید وتدریس زبان دوم یا خارجی، برای اولین بار،این مقاله به ارائه مفهوم سازی طبقه ای امید برای تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی می پردازد. پس ازتهیه طرح تحقیق اکتشافی به روش ترکیبی، با استفاده ازتکنیکهای مشاهده وانجام مصاحبه عمیق، جمع آوری داده های کیفی بنیاد محورازمدرسان مجرب زبان انگلیسی تا هنگام حصول اشباع نظری داده ها ادامه یافت. 38شاخص مرتبط با هفت طبقه اصلی شناسایی گردید. برای قضاوت درباره اعتبار یافته های کیفی، پرسشنامه 38آیتمی امید طراحی گردید و سپس به صورت پایلوت اجرا شد. درمرحله بعد، به منظورآزمون نمودن تعمیم پذیری یافته های مرحله پایلوت ، پرسشنامه پالایش شده 35 آیتمی امید برنمونه کانونینس ازجمعیت ایران شامل 228مدرس زبان انگلیسی از استانهای تهران،چهارمحال- بختیاری، واصفهان اجرا شد. آنالیزهای آماری داده های مرحله آزمون، 35 شاخص مرتبط با هفت مؤلفه اصلی سازنده ساختار امید را تایید نمود. بنابراین،عوامل اصلی شامل ارتباط بین فردی، مقصد اجتماعی،هدف گذاری،احساس،یقین،منبع، وتلاش موردانتظارتأیید گردیدند. به علاوه ، طراحی ، ساخت، واعتبار سنجی مقیاس سنجش 35 آیتمی امید برای تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در محیط ایران انجام شد. همچنین، قدرت توضیحی تمامی شاخص های دخیل در ایجاد امید برای تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی مورد آزمون قرار گرفتندوبرآوردشدند. یافته های این پژوهش، ساخت برنامه های مداخله گر آموزشی را روشن تر می سازد تا مدرسان زبان انگلیسی به سطوح بالاترامید برای تدریس زبان انگلیسی دست یابند.
وحید شهیدی پور؛ محمدحسن تحریریان
چکیده
پژوهش حاضر برای سه هدف اصلی صورت گرفت. هدف اول بررسی مشکلات زبان آموزان در فهم اصطلاحات زبان انگلیسی در دبیرستان های ایران بود. هدف بعدی بررسی راهبردهای یادگیری زبان آموزان سطح متوسط در درک اصطلاحات زبان انگلیسی بود. هدف آخر پژوهش بررسی معنادار بودن تفاوت های بین زبان آموزان موفق و ناموفق در استفاده از راهبردهای یادگیری برای فهم اصطلاحات ...
بیشتر
پژوهش حاضر برای سه هدف اصلی صورت گرفت. هدف اول بررسی مشکلات زبان آموزان در فهم اصطلاحات زبان انگلیسی در دبیرستان های ایران بود. هدف بعدی بررسی راهبردهای یادگیری زبان آموزان سطح متوسط در درک اصطلاحات زبان انگلیسی بود. هدف آخر پژوهش بررسی معنادار بودن تفاوت های بین زبان آموزان موفق و ناموفق در استفاده از راهبردهای یادگیری برای فهم اصطلاحات بود. بدین منظور 200 دانش آموز دختر و پسر ایرانی از دبیرستان های مختلف شهر قم انتخاب شدند. آنها به پرسشنامه مشکلات فهم اصطلاحات (Alhaysony, 2017) پاسخ دادند. سپس همان 200 نفر در آزمون تعیین سطح (OQPT) شرکت کردند. براساس نمرات آنها، 98 نفر به عنوان زبان آموز متوسط انتخاب شدند. در ادامه از آنها آزمون چهارگزینه ای درک مفاهیم اصطلاحات زبان و پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان (Oxford,1990) گرفته شد. . تحلیل های توصیفی (فراوانی و میانگین) و استنباطی (one-sample t-test) نتایج نشان داد که اصطلاحات زبان برای زبان آموزان مشکل است زیرا عمدتا اصطلاحات به خوبی در کلاس آموزش داده نمی شوند و جز برنامه درسی کلاس زبان در مدرسه نیستند. همچنین زبان آموزان موفق از تمامی راهبردهای یادگیری در سطح بالا و متوسط استفاده کردند. آنها از راهبرد های فراشناختی بیشترین و به ندرت از راهبردهای عاطفی استفاده کردند. نتایج همچنین تفاوت معناداری بین زبان آموزان موفق و ناموفق در استفاده از راهبردهای یادگیری در فهم اصطلاحات را نشان داد. یافته های این پژوهش می تواند نکات مهمی در مورد چالش ها و راهبردها در یادگیری اصطلاحات زبان انگلیسی خصوصاً در دبیرستان های ایران ارائه دهد.