یادگیری زبان دوم
حتمد عباسی مژدهی
چکیده
کاربرد دقیق نکات دستوری همواره مورد توجه فراگیران ایرانی زبان انگلیسی بوده است. بی ثباتی دستوری در کلاسهای نگارش آیلتس فراگیران ایرانی نمود بیشتری دارد. در این پژوهش، تاثیر تکنیک های داربستی دوطرفه، همتا و توزیع شده بر بی ثباتی دستوری افقی زبان آموزان ایرانی در کلاسهای آیلتس بررسی شد. به این منظور، تعداد 120 زبان آموز انگلیسی در کلاسهای ...
بیشتر
کاربرد دقیق نکات دستوری همواره مورد توجه فراگیران ایرانی زبان انگلیسی بوده است. بی ثباتی دستوری در کلاسهای نگارش آیلتس فراگیران ایرانی نمود بیشتری دارد. در این پژوهش، تاثیر تکنیک های داربستی دوطرفه، همتا و توزیع شده بر بی ثباتی دستوری افقی زبان آموزان ایرانی در کلاسهای آیلتس بررسی شد. به این منظور، تعداد 120 زبان آموز انگلیسی در کلاسهای آیلتس بصورت تصادفی از میان 367 زبان آموز انتخاب شدند و در سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار داده شدند. هر یک از تکنیکهای داربستی در یکی از گروههای آزمایشی بکار گرفته شد. پیش و پس از دوره ی آزمایش، به هر زبان آموز پنج موضوع مختلف داده شد تا درباره ی آن بنویسند. دو ممتحن رسمی آیلتس نوشته های زبان آموزان را بر اساس معیارهای دستوری آیلتس تصحیح کردند. داده های بدست آمده با بکارگیری فرایند تحلیل کوواریانس مورد پردازش قرار گرفت. در مورد داده های بخش کیفی نیز تحلیل محتوی صورت گرفت. نتایج نشان داد که در گروه های تکنیک داربستی دوطرفه و توزیع شده، اختلافها از نظر آماری معنی دار بود. نتایج کیقی هم نشان داد با وجود اختلاف نظر بین زبان آموزان و معلمان در خصوص علت نتایج بدست آمده، هر دو گروه تایید کردند که تکنیک های داربستی می توانند اثربخش باشند. بدلیل اهمیت فاکتور زمان در کلاسهای آیلتس، این یافته ها می توانند برای زبان آموزان و معلمان آیلتس سودمند باشند.
یادگیری زبان دوم
قاسم وادی پور؛ رجب اسفندیاری؛ محمد باقر شعبانی
چکیده
مقاله حاضر کوششی است تا تاثیراستعاره های مفهومی را در چارچوب نظری مدل نوشتاری شناختی با هدف ارتقاء خلاقیت زبان آموزان و توسعه راهبرد های فراشناختی آنان در نگارش به زبان انگلیسی را در بوته آزمایش قرار دهد. به همین منظور تعداد ۱۲۰ دانشجوی کارشناسی زبان انگلیسی ازمرکز زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی کرج داوطلب شدند تا در تحقق حاضر ...
بیشتر
مقاله حاضر کوششی است تا تاثیراستعاره های مفهومی را در چارچوب نظری مدل نوشتاری شناختی با هدف ارتقاء خلاقیت زبان آموزان و توسعه راهبرد های فراشناختی آنان در نگارش به زبان انگلیسی را در بوته آزمایش قرار دهد. به همین منظور تعداد ۱۲۰ دانشجوی کارشناسی زبان انگلیسی ازمرکز زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی کرج داوطلب شدند تا در تحقق حاضر مشارکت نمایند. داوطلبان سپس به طور تصادفی به دو گروه برابر زن و مرد تقسیم شدند .گروه آزمایشی از آموزش رویکرد شناختی و گروه کنترل از آموزش رویکرد سنتی بهره مند شدند. با استفاده از مدل آماری تحلیل کواواریانس دوطرفه ، محققان نتایج پس آزمون هردو گروه را مورد ارزیابی قرار دادند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که گروه شناختی نمرات خود را در پس آزمون راهبردهای فراشناختی نگارش و خلاقیت نوشتاری در مقایسه با روش سنتی به طور معناداری افزایش داده است. یافته ها نشان می دهد که نگارش بازنویسی الگوهای پیش ساخته نیست بلکه یک فرایند بازگشتی و تعاملی است که در آن نویسندگان تلاش می کنند تا معانی و ایده های اصلی را با استفاده از تجربیات زندگی واقعی خود خلق کنند. یافتهها حاکی از آن است که استعاره های مفهومی بهعنوان یک ابزار ادبی قدرتمند برای بهبود ایدهپردازی، خلاقیت نوشتاری و آگاهی نوشتاری فراشناختی زبانآموزان شایسته تدریس در دانشگاهها می باشند.
منظورشناسی بینزبانی
امیر شکوری؛ علی مالمیر؛ رجب اسفندیاری
چکیده
درک منظورشناختی یکی از ابعاد مهم توانش منظورشناختی است که بیشتر زبانآموزان در آن دچار مشکل هستند. لذا مطالعه حاضر تلاش کرده است که تاثیر آموزش رایانه-محور، غیر رایانه-محور، محیطهای مجازی چندکاربره، و بازیهای پویانمایی قابل نصب بر روی گوشی تلفن همراه بر توسعه درک منظورشناختی زبان-آموزان در حیطه کنشهای کلامی زبان انگلیسی را ...
بیشتر
درک منظورشناختی یکی از ابعاد مهم توانش منظورشناختی است که بیشتر زبانآموزان در آن دچار مشکل هستند. لذا مطالعه حاضر تلاش کرده است که تاثیر آموزش رایانه-محور، غیر رایانه-محور، محیطهای مجازی چندکاربره، و بازیهای پویانمایی قابل نصب بر روی گوشی تلفن همراه بر توسعه درک منظورشناختی زبان-آموزان در حیطه کنشهای کلامی زبان انگلیسی را بسنجد. تحقیق حاضر همچنین تلاش کرده است که تاثیر سه نوع آموزش غیر رایانه-محور و نیز تاثیر دو نوع آموزش رایانه-محور را بر درک منظورشناختی بسنجد. مشارکتکنندگان شامل ۷ گروه ۲۰ نفره از زبانآموزان سطح متوسطه بالای زبان انگلیسی بودند. این هفت گروه آموزشهای مرتبط خود که شامل گروه سه غیر رایانه-محور (صریح، غیرصریح، و ترکیب این دو)، دو گروه رایانه-محور (همزمان و غیر همزمان)، یک گروه محیطهای مجازی چندکاربره، و یک گروه بازی پویانمایی بود، را به مدت ۱۰ جلسه دوساعته دریافت کردند. آزمون شنیداری منظور شناختی به عنوان پیش و پسآزمون بهکار رفت. تجزیه تحلیل نشان داد که محیطهای مجازی چندکاربره از آموزشهای دیگر مفیدتر بود. همچنین دو گروه آموزش رایانه-محور و غیر رایانه-محور از گروهی که آموزش را به کمک بازی دریافت کرده بودند، درک منظورشناختی بهتری داشتند. آموزش صریح و نیز ترکیبی از آموزش غیر صریح در افزایش درک منظور شناختی بهتر بودند. آموزش رایانه-محور همزمان نیز تاثیر بیشتری نسبت به آموزش رایانه- محور غیر همزمان داشت. یافتههای این تحقیق دارای کاربرد های آموزشی برای تقویت درک منظور شناختی زبانآموزان در حیطه کنشهای کلامی است و استفاده از محیطهای مجازی چندکاربره، آموزش رایانه-محور همزمان، و ترکیب آموزش صریح و غیرصریح توصیه میشود.
یادگیری زبان دوم
رجب اسفندیاری؛ هاجر جعفری
چکیده
پیچیدگی قواعد حوزه صرف، یکی از بخش های پیچیدگی زبانی می باشد، که در سال های اخیر به طور گسترده ای مورد توجه محققان قرار گرفته است. مطالعات انجام شده در این حوزه بر یک سبک نگارشی تمرکز داشته اند، بنابراین نتایج انها جامع نمی باشد. این پژوهش به بررسی تأثیر سبک های نگارشی (توصیفی، روایتی و توضیحی) بر پیچیدگی صرفی نوشتار زبان اموزان ایرانی ...
بیشتر
پیچیدگی قواعد حوزه صرف، یکی از بخش های پیچیدگی زبانی می باشد، که در سال های اخیر به طور گسترده ای مورد توجه محققان قرار گرفته است. مطالعات انجام شده در این حوزه بر یک سبک نگارشی تمرکز داشته اند، بنابراین نتایج انها جامع نمی باشد. این پژوهش به بررسی تأثیر سبک های نگارشی (توصیفی، روایتی و توضیحی) بر پیچیدگی صرفی نوشتار زبان اموزان ایرانی پرداخته است. برای انجام این تحقیق 87 نفر زبان اموز خانم و اقا با سطح زبانی مبتدی متوسط از چندین اموزشگاه زبان در شهر قزوین شرکت کرده اند. این زبان اموزان پس از گذراندن ازمون تعیین سطح اکسفورد از میان 127 نفر انتخاب شدند. زبان اموزان در طی سه هفته متوالی، هر هفته به عنوان بخشی از فعالیت کلاسی شان انشایی در یکی ازسه سبک نگارشی ذکر شده نوشتند. پیچیدگی قواعد صرف فعلی و اسمی نوشته های جمع اوری شده با استفاده از شاخص پیچیدگی صرفی محاسبه شد. نتایج به دست امده با استفاده از ازمون های فریدمن و ویلکاکسون مورد بررسی قرار گرفت. به این ترتیب مشخص شد که میزان پیچیدگی صرفی مربوط به اسم در سه سبک نگارشی توصیفی، توضیحی و روایتی تفاوت معناداری ندارد. در حالی که درمیزان پیچیدگی صرفی مربوط به فعل در سه سبک ذکر شده تفاوت معناداری مشاهده شد. به گونه ای که در سبک نگارشی روایتی میزان بیشتری از پیچیدگی صرف فعلی به کار گرفته شده است. یافته های این تحقیق می تواند کاربرد های نظری و اموزشی برای محققان و معلمان زبان انگلیسی داشته باشد.
رجب اسفندیاری؛ قدسیه معین
چکیده
هدف اصلی این مقاله، تهیه فهرستی از متداول ترین واژههای علمی رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی است. در این راستا، یک پیکره با تعداد 4652444 کلمه، به نام مقالات تحقیقی علوم و صنایع غذایی تهیه شد. برای طراحی پیکره، 1421 مقاله تحقیقی انتخاب شده به روش تصادفی از میان 39 مجله با ضریب تاثیر بالا در پنج زیر شاخه رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی مورد ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، تهیه فهرستی از متداول ترین واژههای علمی رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی است. در این راستا، یک پیکره با تعداد 4652444 کلمه، به نام مقالات تحقیقی علوم و صنایع غذایی تهیه شد. برای طراحی پیکره، 1421 مقاله تحقیقی انتخاب شده به روش تصادفی از میان 39 مجله با ضریب تاثیر بالا در پنج زیر شاخه رشته مهندسی علوم و صنایع غذایی مورد استفاده قرار گرفت. از معیار های فراوانی و گستره برای ایجاد فهرست واژههای علمی علوم و صنایع غذایی استفاده شد. واژههای علمی میبایست در بیشتر از 19 مجله، و حداقل 134 بار در تمام پیکره ظاهر می شد. برای تحلیل دادهها، برنامه کامپیوتری رینج RANGE مورد استفاده قرار گرفت. 1090 واژه علمی با معیار های این تحقیق مطابقت داشته و پیکره را به وجود آوردند. علاوه بر آن، نتایج نشان دادند که این فهرست، 13% از پیکره را پوشش می دهد. برای دانشجویان علوم و صنایع غذایی که باید تعداد زیادی مقاله انگلیسی بخوانند و یا در مجلات انگلیسی مقاله چاپ کنند، این فهرست واژهها فهرستی از پرکاربردترین کلمه های علمی را فراهم می سازد و این امکان را به آنها می دهد تا مهارت نوشتن و خواندن خویش را در زمینههای علمی بهبود بخشند. یافتههای این مطالعه تحقیقاتی تاکیدی بر نیاز روزافزون قشر آکادمیک به فهرست واژههای خاص رشتهای جهت برطرف ساختن نیازهای دانشجویان همان رشته ها، ارائه راهکارهایی برای طراحان دروس، و هم چنین آموزش صریح واژگان علمی میباشد.