زبانشناسی کاربردی
امیر زندمقدم؛ مرتضی طاهری؛ مریم بلوری
چکیده
بین المللیسازی در دهههای اخیر آموزش عالی را تغییر داده است. با توجه به نقش مهم مدرسان در فرآیند بینالمللیسازی آموزش عالی (IHE) و ارتباط نزدیک بین شایستگیهای آنها و میزان بینالمللیسازی در دانشگاه و از آنجا که مطالعات کمی در مورد رشد حرفهای مدرسان زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی (EAP)و شایستگیهایشان انجام شده است، هدف ...
بیشتر
بین المللیسازی در دهههای اخیر آموزش عالی را تغییر داده است. با توجه به نقش مهم مدرسان در فرآیند بینالمللیسازی آموزش عالی (IHE) و ارتباط نزدیک بین شایستگیهای آنها و میزان بینالمللیسازی در دانشگاه و از آنجا که مطالعات کمی در مورد رشد حرفهای مدرسان زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی (EAP)و شایستگیهایشان انجام شده است، هدف از این مطالعه ایجاد یک مدل شایستگی برای پاسخگویی به نیازهای این مدرسان ایران به منظور مشارکت مؤثر در آموزش، متناسب با اهداف و سیاستهای بینالمللیسازی بود. برای نیل به این هدف، پرسشنامهای جهت سنجش شایستگیهای معلمان EAP طراحی و به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت. در مرحله راستیآزمایی، این پرسشنامه به 74 معلم EAP از هر دو گروه (مدرس زبان و مدرس درس تخصصی و محتوا) ارائه شد. دادههای به دست آمده، ساختار روانسنجی مناسب پرسشنامه 23 آیتمی را برای سنجش شایستگی معلمان EAP (EAP TCQ) که از شش مؤلفۀ توانش دانش تخصصی، سواد آکادمیک، انگلیسی انتقادی برای اهداف دانشگاهی (CEAP)، مهارتهای آموزشی، هویت رشتهای و فناوری تشکیل شده بود، تأیید کرد. ضمناً، نتایج تجزیهوتحلیل عاملی تأییدی برای مؤلفههای سواد دانشگاهی بهعنوان یک سازۀ کاوشنشده و شایستگیهای هویت و فناوری به عنوان سازههای جدید در آموزش EAP نشان داد که این پرسشنامه به اندازه کافی معتبر و قابل اعتماد است که بتواند برای ارزیابی شایستگی معلمان EAP مورد استفاده قرار گیرد. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که استفاده از EAP TCQ برای معلمان EAP و مربیانِ معلمان EAP به منظور تأمل، کاوش و رشد توانشهای یادشده بسیار مفید میباشد.
انگلیسی برای اهداف ویژه
امیر زندمقدم؛ حسین میهمی؛ فرهاد غیاثوند
امیر زندمقدم؛ حسین میهمی
چکیده
چکیدهها در مقالات مختلف به عنوان انگیزهدهنده هایی تلقی میشوند که خوانندگان یک مقاله را به خواندن کل مقاله ترغیب میکنند. اگرچه چکیدهها به عنوان قسمت مهمی از مقالات در نظر گرفته میشوند، اما تحقیقات کمی در خصوص گونههای کلامی در آنها و بویژه چکیده مقالات آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شده است. بر این اساس ...
بیشتر
چکیدهها در مقالات مختلف به عنوان انگیزهدهنده هایی تلقی میشوند که خوانندگان یک مقاله را به خواندن کل مقاله ترغیب میکنند. اگرچه چکیدهها به عنوان قسمت مهمی از مقالات در نظر گرفته میشوند، اما تحقیقات کمی در خصوص گونههای کلامی در آنها و بویژه چکیده مقالات آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شده است. بر این اساس هدف از این پژوهش آن بود تا به بررسی گونه کلام و حرکت در چکیده ها در پایاننامه ها و رسالههای رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه علامه طباطبائی از سال 1367-1394 بپردازد. بر این اساس تعداد 300 چکیده از پایاننامههای دوره کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی بر اساس مدل هایلند (2000) مورد بررسی قرار گرفت. براساس نتایج به دست آمده، در بازه زمانی 1367 تا 1377 بیشترین گونههای حرکتی مربوط به هدف، روششناسی و یافته ها بوده است. حال آنکه در دو بازه زمانی 1378 تا 1388 و 1389 تا 1394 گونه کلامی هدف بیشترین میزان فراوانی و مقدمه و نتیجهگیری کمترین فراوانی را داشته است. نتایج به دست آمده همچنین نشان داد که الگوی گونه کلامی از هدف – روش شناسی – یافته ها به مقدمه – هدف – روش شناسی - یافته ها – نتیجه گیری تغییر کرده است. این پژوهش در برگیرنده پیشنهادهای آموزشی برای آموزش نگارش آکادمیک بر اساس مدلهای به دست آمده میباشد.
مریم گل؛ امیر زندمقدم؛ محسن کرابی
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 160-135
چکیده
با در نظر گرفتن این اصل که ایجاد رابطه دوستانه میان معلم و دانشجویان میتواند محیط یادگیری مناسبی را فراهم کند (هارن، 2006) و با توجه به اینکه رابطه دوستانه معلم میتواند انگیزه یادگیری را در دانشجویان بالا ببرد (ولز و کانو،2008)، این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین آنچه زبانآموزان ایرانی از رابطه دوستانه معلم برداشت میکنند و تمایل ...
بیشتر
با در نظر گرفتن این اصل که ایجاد رابطه دوستانه میان معلم و دانشجویان میتواند محیط یادگیری مناسبی را فراهم کند (هارن، 2006) و با توجه به اینکه رابطه دوستانه معلم میتواند انگیزه یادگیری را در دانشجویان بالا ببرد (ولز و کانو،2008)، این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین آنچه زبانآموزان ایرانی از رابطه دوستانه معلم برداشت میکنند و تمایل آنها به برقراری ارتباط بود. بدین منظور، ابتدا پرسشنامهای جهت اندازهگیری تمایل به برقراری ارتباط مخصوص محیطهایی که در آن زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی تدریس میشود طراحی، اجرای آزمایشی، و اعتبارسنجی شد. پس از حصول اطمینان از اعتبار آن، این پرسشنامه بر روی 90 زبانآموز سطح متوسط اجرا شد. در مرحله دوم از شرکتکنندگان خواسته شد تا پرسشنامههای رابطه دوستانه کلامی (گورهام، 1998) و غیر کلامی (مککروسکی و همکاران، 1996) را تکمیل کنند. یافتههای این پژوهش مشخص کرد که تمایل زبانآموزان به برقراری ارتباط برروی 7 عامل استوار است که یکی از آنها رابطه دوستانه معلم میباشد. همچنین تحلیلهای دیگر نشان داد که بین هر دو نوع رابطه دوستانه (کلامی و غیر کلامی) و تمایل زبانآموزان به برقراری ارتباط رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که رفتار دوستانه معلم یکی از اجزای اصلی و تشکیل دهنده مفهوم تمایل زبانآموزان به برقراری ارتباط میباشد و این تمایل میتواند از طریق رفتار دوستانه معلم در کلاس درس بیشتر شود. این یافتهها میتوانند معلمان زبان و نیز استادان تربیت معلم زبان انگلیسی را یاری رسانند.