یادگیری زبان از طریق فناوری
ملیسا وفایی کیا؛ سوسن مرندی؛ مسعود سیری
چکیده
مدل چرخه یادگیری مبتنی بر 5E بایبی (۱۹۹۰)، مدلی آموزشی است که ریشه در یادگیری مبتنی بر تحقیق و ساختارگرایی دارد. این مطالعه به تأثیر فعالیت های آنلاین مبتنی بر 5E بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجویان زبان انگلیسی می پردازد. این مطالعه از رویکرد مبتنی بر تئوری گراندد (نظریه داده بنیاد) بهره برده است. نمونه ای متشکل از 60 دانشجو زبان انگلیسی ...
بیشتر
مدل چرخه یادگیری مبتنی بر 5E بایبی (۱۹۹۰)، مدلی آموزشی است که ریشه در یادگیری مبتنی بر تحقیق و ساختارگرایی دارد. این مطالعه به تأثیر فعالیت های آنلاین مبتنی بر 5E بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجویان زبان انگلیسی می پردازد. این مطالعه از رویکرد مبتنی بر تئوری گراندد (نظریه داده بنیاد) بهره برده است. نمونه ای متشکل از 60 دانشجو زبان انگلیسی در سطح امادگی آیلتس در یک آکادمی زبان خصوصی در طول یک ترم 12 جلسه ای در این مطالعه شرکت کردند. پلتفرم های مورد استفاده، یعنی ایزی کلاس و نیرپاد( Easyclass و Nearpod) در یک جلسه پیش از شروع دوره اصلی به این گروه از دانشجویان آموزش داده شد. دادههای کیفی از یادداشتهای میدانی معلم، مصاحبه با معلم، خود ارزشیابی معلم، خود ارزشیابی از و مصاحبه با دانشجویان استخراج شدند. و چک لیست های تفکر انتقادی و خلاقیت به عنوان ابزارهایی برای استخراج داده های کمی استفاده شد. پس از آشناسازی دانشجویان با پلتفرمهای دیجیتالی ایزی کلاس و نیرپاد (Easyclass و Nearpod)، فعالیت های مبتنی بر E5 در یک ترم 12 کلاسه پیش از آیلتس به گروه آزمایشی بصورت برخط داده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نظریه گراندد (داده بنیاد ) و آزمون تی نمونه مستقل، ثابت شد که فعالیتهای مورد مطالعه در ارتقای تفکر انتقادی و خلاقیت بین زبان آموزان زبان انگلیسی معنادار است. نتایج نشان داد که وظایف و فعالیتهای مبتنی بر 5E میتوانند تفکر انتقادی و خلاقیت را در میان یادگیرندگان در قرن بیست و یکم ارتقا دهند