مقاله پژوهشی
یادگیری زبان از طریق فناوری
ملیسا وفایی کیا؛ سوسن مرندی؛ مسعود سیری
چکیده
مدل چرخه یادگیری مبتنی بر 5E بایبی (۱۹۹۰)، مدلی آموزشی است که ریشه در یادگیری مبتنی بر تحقیق و ساختارگرایی دارد. این مطالعه به تأثیر فعالیت های آنلاین مبتنی بر 5E بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجویان زبان انگلیسی می پردازد. این مطالعه از رویکرد مبتنی بر تئوری گراندد (نظریه داده بنیاد) بهره برده است. نمونه ای متشکل از 60 دانشجو زبان انگلیسی ...
بیشتر
مدل چرخه یادگیری مبتنی بر 5E بایبی (۱۹۹۰)، مدلی آموزشی است که ریشه در یادگیری مبتنی بر تحقیق و ساختارگرایی دارد. این مطالعه به تأثیر فعالیت های آنلاین مبتنی بر 5E بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجویان زبان انگلیسی می پردازد. این مطالعه از رویکرد مبتنی بر تئوری گراندد (نظریه داده بنیاد) بهره برده است. نمونه ای متشکل از 60 دانشجو زبان انگلیسی در سطح امادگی آیلتس در یک آکادمی زبان خصوصی در طول یک ترم 12 جلسه ای در این مطالعه شرکت کردند. پلتفرم های مورد استفاده، یعنی ایزی کلاس و نیرپاد( Easyclass و Nearpod) در یک جلسه پیش از شروع دوره اصلی به این گروه از دانشجویان آموزش داده شد. دادههای کیفی از یادداشتهای میدانی معلم، مصاحبه با معلم، خود ارزشیابی معلم، خود ارزشیابی از و مصاحبه با دانشجویان استخراج شدند. و چک لیست های تفکر انتقادی و خلاقیت به عنوان ابزارهایی برای استخراج داده های کمی استفاده شد. پس از آشناسازی دانشجویان با پلتفرمهای دیجیتالی ایزی کلاس و نیرپاد (Easyclass و Nearpod)، فعالیت های مبتنی بر E5 در یک ترم 12 کلاسه پیش از آیلتس به گروه آزمایشی بصورت برخط داده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نظریه گراندد (داده بنیاد ) و آزمون تی نمونه مستقل، ثابت شد که فعالیتهای مورد مطالعه در ارتقای تفکر انتقادی و خلاقیت بین زبان آموزان زبان انگلیسی معنادار است. نتایج نشان داد که وظایف و فعالیتهای مبتنی بر 5E میتوانند تفکر انتقادی و خلاقیت را در میان یادگیرندگان در قرن بیست و یکم ارتقا دهند
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
قاسم وادی پور؛ رجب اسفندیاری؛ محمد باقر شعبانی
چکیده
مقاله حاضر کوششی است تا تاثیراستعاره های مفهومی را در چارچوب نظری مدل نوشتاری شناختی با هدف ارتقاء خلاقیت زبان آموزان و توسعه راهبرد های فراشناختی آنان در نگارش به زبان انگلیسی را در بوته آزمایش قرار دهد. به همین منظور تعداد ۱۲۰ دانشجوی کارشناسی زبان انگلیسی ازمرکز زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی کرج داوطلب شدند تا در تحقق حاضر ...
بیشتر
مقاله حاضر کوششی است تا تاثیراستعاره های مفهومی را در چارچوب نظری مدل نوشتاری شناختی با هدف ارتقاء خلاقیت زبان آموزان و توسعه راهبرد های فراشناختی آنان در نگارش به زبان انگلیسی را در بوته آزمایش قرار دهد. به همین منظور تعداد ۱۲۰ دانشجوی کارشناسی زبان انگلیسی ازمرکز زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی کرج داوطلب شدند تا در تحقق حاضر مشارکت نمایند. داوطلبان سپس به طور تصادفی به دو گروه برابر زن و مرد تقسیم شدند .گروه آزمایشی از آموزش رویکرد شناختی و گروه کنترل از آموزش رویکرد سنتی بهره مند شدند. با استفاده از مدل آماری تحلیل کواواریانس دوطرفه ، محققان نتایج پس آزمون هردو گروه را مورد ارزیابی قرار دادند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که گروه شناختی نمرات خود را در پس آزمون راهبردهای فراشناختی نگارش و خلاقیت نوشتاری در مقایسه با روش سنتی به طور معناداری افزایش داده است. یافته ها نشان می دهد که نگارش بازنویسی الگوهای پیش ساخته نیست بلکه یک فرایند بازگشتی و تعاملی است که در آن نویسندگان تلاش می کنند تا معانی و ایده های اصلی را با استفاده از تجربیات زندگی واقعی خود خلق کنند. یافتهها حاکی از آن است که استعاره های مفهومی بهعنوان یک ابزار ادبی قدرتمند برای بهبود ایدهپردازی، خلاقیت نوشتاری و آگاهی نوشتاری فراشناختی زبانآموزان شایسته تدریس در دانشگاهها می باشند.