مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
آموزش کارکرد محور دستور زبان با استفاده از رسانه ارتباط جمعی: بازخورد تسهیل کننده فرآیند در منطقه توسعه تقریبی (ZPD)

عزیزالله میرزایی؛ زهره اسلامی راسخ؛ غلامرضا صالحپور

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، صفحه 1-34

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.59815.581

چکیده
  تحقیقات زبان دوم اخیرا نشان داده است که تلفیق آموزش مبتنی بر ساختار با فعالیتهای ارتباطی و تشریک مساعی بسیار موثر است. نظریه فرهنگی اجتماعی، اکوسیستم آموزشی کارکرد محوری را فراهم می کند که در آن دانش ساختاری زبان دوم با استفاده عملی آن عجین می گردد. این مطالعه که ملهم از نظریه فرهنگی اجتماعی است، اثرات آموزش کارکرد محور دستور زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی زبان
دلائل تعلل زبان آموزان: نظریه داده بنیاد کلاسیک

صابر خوئی اسکوئی؛ سعیده آهنگری؛ زهره سیفوری

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، صفحه 35-65

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.57515.561

چکیده
  در فرایند طولانی یادگیری انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زبان‌آموزان ممکن است خسته شده و اگر به طریق مناسبی با آنها رفتار نشود، تصمیم به ترک یادگیری به صورت موقتی یا دایمی بگیرند. بنابراین بررسی دلایل تاخیرهای موقتی آنها ضروری به نظر می‌رسد تا از ترک دایمی زبان آموزی ممانعت به عمل آید. در راستای تلاش برای تشخیص دلایل تاخیرهای زبان‌آموزان، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی جامعه‌شناسی زبان
نگرش زبان آموزان و مدرسان زبان انگلیسی ایرانی نسبت به آگاهی فرهنگی انتقادی

مصطفی غفاری؛ داود کوهی؛ مرتضی اصل رسولی

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، صفحه 67-93

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.60485.592

چکیده
  آگاهی فرهنگی بخش مهمی از توانایی میان فرهنگی است که توجه نخبگان زیادی را در رشته های آموزش زبان، تحقیقات مربوط به ارتباطات، تحقیقات فرهنگی، تحقیقات مربوط به تفاوت های جنسیتی، تحقیقات قومی و غیره را برانگیخته است. از این رو این تحقیق به بررسی نگرش زبان آموزان و مدرسان نسبت به این مورد می پردازد. شرکت کنندگان این تحقیق 307 مدرس و 359 زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی سنجش و ارزیابی
ارزشیابی پویا با مدل حمایت تدریجی براون در مقابل مدل تعاملی پوهنر: صحت گرامری در مقالات تک پاراگرافی روایتی

شهره بهرامی قلعه نویی؛ جمیله راحمی

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، صفحه 95-129

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.62601.618

چکیده
  در طی دهه های گذشته، پژوهش در زمینه ارزیابی مهارت نگارش بر یافتن روشهای جایگزین با رویکرد اجتماعی-محور، از جمله ارزشیابی پویا، متمرکز شده است. با توجه به عدم وجود پژوهش در زمینه تاثیر ارزیابی پویا بر نگارش روایتی در زبان انگلیسی، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مدل حمایت تدریجی براون و مدل تعاملی پوهنر در پیشرفت نگارش مقالات روایتی تک ...  بیشتر

مقاله پژوهشی سنجش و ارزیابی
نیاز سواد ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی:براساس مدل سواد ارزشیابی فولچر

محمدرضا خداشناس؛ حسین خدابخش زاده؛ پوریا بقایی؛ خلیل مطلب زاده

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، صفحه 131-156

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.63731.639

چکیده
  سواد ارزیابی زبان در انبوهی از تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است.با این حال، بسیاری از مطالعات برای سنجش سواد ارزیابی معلمان انجام شده اند،ولی هنوز فضای مطالعه و تحقیق در این مقوله وجود دارد که ما را بر آن داشت تا این مقوله را از دیدگاه نیازهای ارزیابی معلمان زبان انگلیسی بررسی کنیم. برای تحقق این هدف ، مطابق با تغییرات در شیوه های ارزیابی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان از طریق فناوری
برگزاری دوره به صورت ترکیب جلسات همزمان-ناهمزمان یا به شکل جلسات برخط همزمان؟ نکاتی برای آموزش زبان از راه دور

فاطمه نامی

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، صفحه 157-187

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.64715.656

چکیده
  به موازات شیوع جهانی بیماری کووید-19 در سال 2020 که به طور گسترده حوزه آموزش را تحت تأثیر قرار داد، بسیاری از مؤسسات آموزش عالی به دوره‌ها و برنامه‌های کاملا برخط ترکیبی و/یا همزمان روی آوردند. میزان اثرگذاری هر یک از این روش‌ها (یعنی دوره‌های ترکیبی کاملاً برخط در مقابل دوره‌های آنلاین با جلسات همزمان) در موفقیت زبان‌آموزان تا حد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
یادگیری تدریس به هدف معلم زبان انگلیسی شدن: شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان

مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، صفحه 189-221

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.64791.658

چکیده
  یادگیری تدریس به عنوان یک فرایند پیچیده از شکل گیری هویت معلم تعریف می شود. با در نظر گرفتن این فرایند ، تحقیق پیش رو تلاش دارد شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان زبان انگلیسی را در مراحل مختلف یادگیری تدریس در یک برنامه آموزشی چهار ساله زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهد. 140 دانشجو معلم با استفاده از روش پژوهش ترکیبی متوالی ، سه بار پرسشنامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش
تاثیر سن، جنسیت، سابقه تدریس، و مدرک دانشگاهی بر مدیریت کلاس معلمان ایرانی زبان انگلیسی

منصور گنجی؛ فاطمه موسایی سجزه یی

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، صفحه 223-253

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.65363.668

چکیده
  تحقیقات نشان داده است که مدیریت کلاس درس نقش مهمی در تسهیل یادگیری موثر دارد و آن را به دغدغه دائمی معلمان و همچنین محققان تبدیل کرده است. در این مورد، یکی از زمینه‌هایی که نیاز به بررسی بیشتر دارد، بررسی تأثیر عوامل مختلف شخصی و بافتی بر روشی است که معلمان برای مدیریت کلاس‌هایشان انتخاب می‌کنند. بنابراین، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
تکیه بر مشارکت دانشجو: آیا مدرک تحصیلی و تجربه تدریس مهم هستند؟

بهزاد نزاکت گو؛ عادل دستگشاده؛ کاوه جلیلزاده

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، صفحه 255-280

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.65567.671

چکیده
  این پژوهش تلاشی بود برای بررسی رابطه بین مدرک تحصیلی و سابقه تدریس معلمان زبان انگلیسی در ایران با میزان استفاده آنها از تکنیک درگیر ساختن زبان آموزان در فرایند یاددهی-یادگیری. برای این منظور، 8 معلم زبان انگلیسی (مرد و زن) با سوابق تدریس و مدارج دانشگاهی متفاوت بعنوان معلمان شرکت کننده در این پژوهش انتخاب شدند. سپس، 40 نفر از زبان آموزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
کشف حیطه های تصمیم گیری حرفه ای و استدلال آموزشی معلمان زبان تازه کار

q ضیاء تاج الدین؛ مژگان سلیمانی آقچای

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، صفحه 281-312

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.67081.685

چکیده
  تصمیم گیری و استدلال آموزشی اساس عمل حرفه ای معلم را تشکیل می دهد. این مطالعه کیفی به منظور بررسی تصمیم گیری حرفه ای و استدلال آموزشی معلمان ایرانی تازه کار زبان انگلیسی در سه حیطه (1) برنامه ریزی و آماده سازی، (2) مدیریت کلاس درس و (3) مسئولیت های حرفه ای در سه مرحله قبل، حین، و پس از عمل تدریس انجام شد. داده های جمع آوری شده از دو منبع سناریوها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی منظورشناسی بین‌زبانی
توسعه توانش ادراکی منظورشناختی در زبان دوم به کمک آموزش رایانه-محور، غیر رایانه-محور، محیط‌های مجازی چندکاربره، و بازی‌های پویانمایی

امیر شکوری؛ علی مالمیر؛ رجب اسفندیاری

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، صفحه 313-358

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.67508.693

چکیده
  درک منظورشناختی یکی از ابعاد مهم توانش منظورشناختی است که بیشتر زبان‌آموزان در آن دچار مشکل هستند. لذا مطالعه حاضر تلاش کرده است که تاثیر آموزش رایانه-محور، غیر رایانه-محور، محیط‌های مجازی چندکاربره، و بازی‌های پویانمایی قابل نصب بر روی گوشی تلفن همراه بر توسعه درک منظورشناختی زبان-آموزان در حیطه کنش‌های کلامی زبان انگلیسی را ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
کاوشی در تغییرات الگوهای ادراکی دانشجویان آموزش زبان انگلیسی : پژوهشی سناریو محور

هما جعفرپور ممقانی؛ سیده فهیمه پارسائیان

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، صفحه 359-390

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.65663.673

چکیده
  طی سه دهه اخیر، بحث ادراک معلمان زبان دوم و عوامل موثر بر الگو های شناختی آنان یکی از دغدغه های دوره های تربیت معلم زبان انگلیسی شده است. از طرفی ناهماهنگی بین یافته های پژوهشها در زمینه نقش دوره های تربیت معلم در پر کردن خلا بین دانش تئوری و مهارت عملی معلمان نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه را تشدید کرده است. این امر نیازمند پژوهشهای ...  بیشتر