مقاله پژوهشی سنجش و ارزیابی
استخراج مبتنی بر زیان اول بعنوان مقیاس معتبر از ارزیابی عملکرد کلاسی زبان دوم: مدل تک-مشخصه چند روشی روایی

علی محمدی درآباد؛ غلامرضا عباسیان؛ بهرام مولایی؛ علی اصغر رستمی ابوسعیدی

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 1-36

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.52989.507

چکیده
  به موازات تعدد اهداف پیش روی از ارزیابی ، ارزیابی عملکرد کلاس درس اهمیت پیدا کرده است. از نظر بسیاری ، بحث اصلی که انگیزه این مطالعه بود ، در نظر گرفتن استخراج مبتنی بر زبان اول به عنوان معیار معتبر ارزیابی عملکرد زبان دوم است. به منظور روشن ساختن این موضوع از طریق آزمون تجربی، این تحقیق آمیخته توصیفی متوالی ، 87 زبان آموز ایرانی که انگلیسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
بررسی ارتباط هوش عاطفی و کاربردشناسی زبان بینابین در میان زبان‌آموزان ایرانی مرحله اولیه سطح متوسطه زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

علی درخشان؛ زهره اسلامی؛ ندا قندهاری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 37-66

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.54334.527

چکیده
  مطالعه حاضر سه هدف را دنبال می‌کند. اولا، این مطالعه برآن است تا به بررسی معذرت‌خواهی و درخواست به عنوان دو کنش مخاطره‌آمیز، که نشانگر توانش کاربردشناسی زبان بینابین هستند، و رابطه آن‌ها با هوش عاطفی زبان‌آموزان بپردازد. ثانیا، این پژوهش به بررسی اینکه آیا جنسیت به عنوان یک متغیر مداخله‌کننده می‌تواند رابطه معناداری با کاربردشناسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تحلیل گفتمان
یادگیری واژگان زبان انگلیسی از طریق دروس خبری وب سایت VOA : قرار گرفتن در معرض مطالب درسی معتبر یا استعمار الکترونیکی

فائزه سلیمانی فرد؛ بیوک بهنام؛ سعیده آهنگری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 67-103

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.53482.519

چکیده
  آموزش و یادگیری زبان از طریق اینترنت به طور فزاینده‌ای در سرتاسر جهان در حال رشد‌است، بنابراین کارشناسان بسیاری به بحث در مورد تأثیرات مثبت و منفی آموزش آنلاین در این رشته می پردازند. پژوهش حاضر به بررسی انتقادی دروس خبری علم و فناوری وب‌سایت یادگیری انگلیسی VOA در بازه زمانی دو سال پرداخته که مدعیست کلمات، عبارات و جملات جدید را ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
طراحی مدل شایستگی برای مدرسان زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی با تاکید بر بین‌المللی‌سازی آموزش عالی

امیر زندمقدم؛ مرتضی طاهری؛ مریم بلوری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 105-146

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.60017.587

چکیده
  بین المللی‌سازی در دهه‌های اخیر آموزش عالی را تغییر داده است. با توجه به نقش مهم مدرسان در فرآیند بین‌المللی‌سازی آموزش عالی (IHE) و ارتباط نزدیک بین شایستگی‌‌های آنها و میزان بین‌المللی‌سازی در دانشگاه و از آنجا که مطالعات کمی در مورد رشد حرفه‌ای مدرسان زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی (EAP)و شایستگی‌‌هایشان انجام شده است، هدف ...  بیشتر

مقاله پژوهشی سنجش و ارزیابی
بررسی عدالت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها: رویکرد تحلیل طبقه پنهان به کنش افتراقی سوال

سید محمد علوی؛ حسین کرمی؛ محمد حسین کوهپایی نژاد

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 147-170

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.60283.588

چکیده
  سنجش برای حداقل یک قرن در تمام ابعاد آمورش وجود داشته است. روش های متعددی برای بررسی عدالت آزمون آموزشی مخصوصا در آزمون های سرنوشت ساز پیشنهاد شده است. مطالعه حاضر با استفاده از رویکری بوم شناختی به بررسی عدالت آزمون ورودی دانشگاه ها می پردازد. به این منظور، داده های به دست آمده از اجرای واقعی آزمون با روش های رگرسیون لجستیک و تحلیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تحلیل گفتمان
بررسی تکرارپذیری حرکت هدف در بخشهای مقالات پژوهشی علوم نرم

کیمیا سلطانی؛ داود کوهی؛ نسرین حدیدی

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 171-200

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.58794.572

چکیده
  اگرچه تلاشهای تحقیقاتی بسیاری برای بررسی ساختار بلاغی مقالات پژوهشی از طریق تحلیل حرکتی صورت گرفته است، اما تکرارپذیری این حرکتها در بین بخشهای مقالات مورد توجه قرار نگرفته است. هدف تحقیق حاضر برطرف کردن این شکاف از طریق بررسی تفاوتهای میان رشته ای در تکرارپذیری حرکت هدف (سوالات، فرضیه ها، اهداف تحقیق) در چهار بخش متداول (مقدمه ، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
طراحی و اعتباریابی ابزار سنجش هویت حرفه ای معلمان زبان انگلیسی

مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 201-237

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.59441.579

چکیده
  ایده هویت حرفه ای معلم به یک مفهوم اساسی در بسیاری از مطالعات نظری و تجربی در آموزش معلمان بطور کلی و همجنین در آموزش معلمان زبان انگلیسی تبدیل شده است. در نتیجه ، تعدادی ابزار سنجش برای تعیین کمیت این سازه طراحی شده اند. به طور حتم ، ابزارهای موجود هم از نظر محیط کاربرد و هم از نظر موضوعی کلی هستند و در حوزه آموزش زبان انگلیسی تحقیق کمی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
پیچیدگی صرفی نوشتار زبان آموزان ایرانی با سطح زبانی مبتدی متوسط در سبک های نگارشی توصیفی، توضیحی و روایتی

رجب اسفندیاری؛ هاجر جعفری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 237-267

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.59736.580

چکیده
  پیچیدگی قواعد حوزه صرف، یکی از بخش های پیچیدگی زبانی می باشد، که در سال های اخیر به طور گسترده ای مورد توجه محققان قرار گرفته است. مطالعات انجام شده در این حوزه بر یک سبک نگارشی تمرکز داشته اند، بنابراین نتایج انها جامع نمی باشد. این پژوهش به بررسی تأثیر سبک های نگارشی (توصیفی، روایتی و توضیحی) بر پیچیدگی صرفی نوشتار زبان اموزان ایرانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تهییه و تدوین مطالب
کتب جهانی زبان انگلیسی در گذر زمان: بررسی موردی اینترچنج 2

سیده فهیمه پارسائیان؛ کژال گرشاسبی

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 269-300

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.59896.584

چکیده
  هر چند پژوهش های بی شماری در زمینه نقد و تحلیل کتب درسی انگلیسی صورت گرفته است، تغییراتی که در محتوای کتب در طول زمان رخ داده است کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر به منظور بررسی تغییرات کتاب های جهانی در طول عمر آنها و دیدگاه معلمین درباره این کتاب ها و تغییراتشان از لحاظ محتوا انجام شده است. در این راستا، ویرایش اول، سوم، و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
درک فراگیران EFL از تجربه تکلیف از طریق دیدگاه جریان: بررسی پیچیدگی و نوع تکلیف

لیلا قاسمی؛ احسان رضوانی؛ احسان نمازیان دوست

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 301-334

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.60909.595

چکیده
  چکیدهعلی رغم افزایش آگاهی و فهم از پیشرفت زبان آموزان در تدریس تکلیف محور یا کار محور، توجه چندانی در ارتباط با درک/دریافت زبان آموزان و پاسخ/برخورد آنها به عناصر گوناگون نشده است. این تحقیق تلاشی بود تا در ابتدا تاثیر پیچیدگی و نوع تکلیف روی درک زبان آموزان ایرانی از سختی تکلیف، مهارت زبان آموزان، و بالانس بین سختی تکلیف مهارت را بررسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
تأثیرات داستان سرایی و داستان خوانی در درک و بیان شفاهی زبان آموزان انگلیسی پیش متوسط

علیرضا امیدبخش

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 335-354

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.61029.598

چکیده
  گفته شده است که استفاده از داستان در کلاس زبان انگلیسی می تواند بر یادگیری زبان تأثیر بگذارد. علی رغم وجود پژوهشهای متعدد در مورد تأثیر داستان ها بر مهارت های زبان انگلیسی، به نظر می رسد میزان پژوهش ها در مورد تأثیر داستان سرایی و رویکردهای داستان خوانی بر درک و بیان شفاهی زبان آموزان EFL قبل از دوره متوسط ناچیز است. نود زبان آموز ایرانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
بررسی انگیزه یادگیری زبان انگلیسی زبان آموزان ایرانی سطح متوسط EFL و نگرش آنها در محیط یادگیری زبان با کمک رایانه

مهدی نصری؛ سجاد شفیعی؛ مهرداد سپهری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، صفحه 355-389

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.62359.614

چکیده
  محبوبیت تلفیق فناوری در آموزش زبان و تأثیر اساسی آن در روند یادگیری زبان کاملا تأیید شده است در حالی که انتظار می رود انگیزه زبان آموزان و توانایی زبان جامع آنها در یک محیط یادگیری زبان با کمک کامپیوتر (CALL) بهبود یابد. بنابراین ، این مقاله با هدف بررسی دقیق انگیزه یادگیری زبان انگلیسی یادگیرندگان EFL ایرانی و نگرش آنها در یک محیط یادگیری ...  بیشتر