نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

پرسشواره­های اصلی زبان انگلیسی شامل عبارات متمم سازی هستند که در آنها کلمه پرسشی به جایگاه شاخص منتقل شده است. این اتفاق بدین دلیل می افتد که کلمات پرسشی زبان انگلیسی، که در اصل متمم فعل می باشند، آنقدر قوی هستند که به ابتدای جمله حرکت کنند و موجب وارونگی فعل کمکی شوند. فارسی­زبانانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند با یک دشواری ناشی از تفاوتی اساسی بین دو زبان مواجه می­شوند که مربوط به فراگیری قاعده وارونگی فعل کمکی در پرسشهای استاندارد زبان انگلیسی است. پس از یادگیری قاعده مذکور، احتمال زیادی وجود دارد که فراگیران این قاعده را به شکل نابجایی به پرسشواره­های غیرمستقیم یا درونه شدگی زبان انگلیسی تعمیم دهند. هدف از این پژوهش بررسی دانش فراگیران فارسی­زبان درمورد پرسشواره­های درونه­شدگی زبان انگلیسی مخصوصا هنگام تولید شفاهی این پرسشواره­ها است. بدین منظور 48 زبان­آموز فارسی زبان در سطح دانشگاه به عنوان شرکت­کننده انتخاب شدند. یک آزمون بیان شفاهی پرسشواره­های درونه­شدگی زبان انگلیسی، یک آزمون ترجمه، و یک آزمون قضاوت دستوری شامل پرسشواره­های درونه­شدگی به عنوان ابزارهای جمع آوری داده استفاده شدند. نتایج نشان داد که فراگیران سطح متوسط پایین در تولید و بیان صحیح پرسشواره­های درونه­شدگی مشکلاتی داشتند. به همین شکل دشواری­هایی در آزمون قضاوت دستوری مشاهده شد. همچنین دشواری­هایی برای فراگیران سطح متوسط و متوسط بالا هم مشاهده شد. نتیجه اصلی در آزمون بیان شفاهی به دست آمد، جایی که تفاوت معناداری بین فراگیران در سه گروه بسندگی زبانی در مورد تولید صحیح پرسشواره­های درونه­شدگی زبان انگلیسی مشاهده نشد. این یافته تایید می کند که کار بیشتری پیرامون تولید شفاهی زبان انگلیسی توسط فراگیران فارسی­زبان با تاکید بر پرسشواره­های درونه­شدگی زبان انگلیسی مورد نیاز است.

کلیدواژه‌ها

Ambridge, B., Roland, C., Theakston, A., & Tomasello, M. (2006). Comparing different accounts of inversion errors in children's non-subject wh questions: 'What experimental data can tell us?'. Journal of Child Language 33(3), 519-557.
Cheng, L. (1997). On the typology of wh-questions. Garland, New York: Garland Publishing.  
Chomsky, N. (1995). The minimalist program. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Chomsky, N. (2000). Minimalist inquiries: The framework. In R. Martin, D. Michaels, & J. Uriagereka (Eds.), Step by step: Essays in minimalist syntax in Honour of Howard Lasnik. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Chomsky, N. (2005). Three factors in language Design. Linguistic Inquiry, 36(1), 1-22.
Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition. New York: Oxford University Press.
Farshidvard, Kh. (2003). Dastur-e Mofassal-e Emruz (Comprehensive Grammar of Today). Iran, Tehran: Sokhan Publishers. 
Haddican, W., Holmberg, A., Tanaka, H., & Tsoulas, G. (2011). English wh-slifting as an embedded root phenomenon. Submitted. research. ncl. ac. uk.
Kaplan, R. B. (2010). The Oxford handbook of applied linguistics. New York: Oxford University Press.
Kumagami, M. (2006). Two types of strategies: The acquisition of English wh-questions by Japanese learners. The Kyushu University Papers in Linguistics, 27, 37-60.
Lazard, G. (1992). A grammar of contemporary Persian. California: Mazda Publishers.
Levelt, W. J. M. (1989). Speaking. Cambridge, MA: MIT Press.
Montague, R. (1974). Syntax and semantics of questions. Yale university press.age learners regarding production and interpretation of wh-questions. etters.  
Pozzan, L. and Quirk, E. (2011). Asking questions in L2 English: An elicited production study. Applied Psycholinguistics, 1-51.
Radford, A. (2004). Minimalist syntax: Exploring the structure of English. London: Cambridge University Press.
Radford, A. (2006). Minimalist Syntax Revisited. London: Cambridge University Press.
Radford, A., Atkinson, M., Britain, D., Clahsen, H., & Spencer, A. (1999). Linguistics: An introduction.  Cambridge: Cambridge University Press.
Rizzi, L. (1997). The fine structure of the left periphery. In L Haegeman (Ed.), Elements of grammar (pp.281-337). Dordrecht: Kluwer.
Schulz, B. (2006). Wh-scope marking in English interlanguage grammars: Transfer and processing effects on the second language acquisition of complex wh-questions. Published Ph.D. dissertation. Hawaii University.
Westergaard, M. (2003). Item-based vs. rule-based learning: The acquisition of word order in wh questions in English and Norwegian. University of Troms Press.