نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار آموزش زبان انگلیسی، بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران

2 محمد هادی ایل، دانش آموخته دکتری آموزش زبان انگلیسی، بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران

10.22054/ilt.2023.68505.708

چکیده

بیشتر پژوهشها درباره جملات مجهول به بررسی درک این جملات در بین بزرگسالان، کودکان در حال یادگیری زبان اول و افراد دارای مشکل تکلم پرداخته اند. بنابراین بررسی چالشهای درک این جملات در میان فراگیران زبانهای خارجی یک امر ضروری به نظر میرسد. این پژوهش به

بررسی مشکلات درک انواع مختلف جملات مجهول در بین فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخته است. از شرکت کنندگان پژوهش خواسته شد تا جمله مجهولی را بخوانند و گزینه مرتبط با درک صحیح آن جمله را انتخاب کنند. پاسخ ها از نظر زمان سپری شده و میزان موفقیت مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. درک جملات معلوم زمان کمتری نیاز داشت و ازمیزان موفقیت بیشتری نسبت به جملات مجهول برخوردار بودند. نتایج همچنین نشان داد که انواع مختلف جملات مجهول (افعال با قاعده، بی قاعده، افعال حرکتی، افعال حالتی، افعال یک ودو مفعولی، منفی، و سوالی) درجات متفاوتی از دشواری را به فراگیران سطح متوسط زبان انگلیسی تحمیل میکردند. جملات مجهول با افعال باقاعده کمترین میزان دشواری را و به دنبال آن جملات مجهول با افعال بیقاعده و افعال حرکتی، سپس جملات مجهول سوالی و منفی، و جملات مجهول با افعال حالتی و در نهایت جملات مجهول دومفعولی همراه با بیشترین میزان دشواری بودند. تنایج همچنین حاکی از آن بود که به لحاظ زمان مورد نیاز برای درک، تفاوت معنی داری بین انواع مختلف جملات مجهول وجود داشت. نتایج می تواند برای مدرسان زبان انگلیسی و طراحان برنامه درسی در نظر گرفتن محتوای آموزشی مناسب برای تدریس جملات مجهول چالش برانگیزتر مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات