نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه رازی کرمانشاه

10.22054/ilt.2023.74030.778

چکیده

مطابق با نظریۀ اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی ، یادگیری زبان مبتنی بر بازی دیجیتال و ارزشیابی پویا فرصت های یادگیری زبان را از طریق تعامل اجتماعی-فرهنگی ارائه می دهند. این مطالعۀ کمی با هدف بررسی نقش استراتژی‌های یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور انجام شد. شرکت‌کنندگان ما شامل سی زبان‌آموز انگلیسی سطح متوسط (15 پسر و 15 دختر) از دو کلاس بودند که در یک دورۀ منظورشناسی انگلیسی ازطریق ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور شرکت می‌کردند. پس از یک طرح پیش آزمون، مداخله و پس آزمون، شرکت کنندگان یک پرسشنامۀ استراتژی‌های یادگیری منظورشناسی را تکمیل کردند تا راهبردهای مورد استفادۀ آنها برای انجام مکالمات زبان دوم در موقعیت های مختلف شناسایی شوند. علاوه بر این، همه فراگیران مستلزم نوشتن خاطرات بازتابنده پس از هر جلسه مداخله بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیل همبستگی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که استراتژی‌های حافظه بیشتر توسط شرکت‌کنندگان مورد استفاده قرار می‌گرفت، یعنی آنها بیشتر بر حفظ و ذخیره دانش منظورشناسی قبلی تکیه داشتند. علاوه بر این، استراتژی‌های جبرانی پیش‌بینی‌کننده‌های ضعیف اما مثبت عملکرد منظورشناسی بودند و جنسیت زبان‌آموزان بر استفادۀ آنها از استراتژی‌های مختلف تأثیری نداشت. محدودیت های مطالعه و پیامدهای عملی و آموزشی آن برای سیاست گذاران آموزشی، برنامه های آموزش معلمان و مربیان زبان در پرتو سؤالات تحقیق مطرح شده مورد بحث قرار خواهد گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات