نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22054/ilt.2023.69801.730

چکیده

انگیزش و احساس بعنوان دو متغیر قابل ملاحظه در پیشرفت زبان دوم دیگر همچون گذشته از عوامل تفاوت های فردی ثابت تلقی نمی گردند. با تاثر گرفتن از رویکردهای پردازش محور و با درک بهتر از عملکرد نظریه سیستم پیچیده و پویا محققین ماهیت همادگرایی، وابستگی، پویایی و قابل تغییر انگیزش و احساس را مورد تاکید قرار داده اند. بنابراین، مطالعه حاضر با استفاده از اصول بنیادین نظریه سیستم پیچیده و پویا، روابط فیمابین عوامل احساسی و انگیزشی فراگیران ایرانی که زبان انگلیسی را بعنوان زبان خارجی فرا می گیرند با میانجیگری نقش جنسیت و حافظه کاری در طول یک ترم تحصیلی را مورد بررسی قرار داده است. به این منظور ۴۴۵ دانشجوی خانم و آقا در سطح پیش متوسطه، پرسشنامه عاملی انگیزشی و پرسشنامه مربوط به احساس لذت در زبان دوم را به مدت چهار بار و با فاصله زمانی یک ماهه در طول یک ترم تحصیلی تکمیل نمودند. فراگیران پرسشنامه مربوط به حافظه کاری را نیز یکبار در اوایل ترم تکمیل کردند. ارتباطات به دست آمده حاکی از تغییر و ثبات احساسی و انگیزشی در طول یک ترم آموزشی در فواصل یک ماهه است. یافته ها همچنین حاکی از آن است که این عوامل از محیط یادگیری دانشجویان به نوعی غیر قابل تفکیک است.کاربردهای تحقیق و پیشنهاداتی به منظور تحقیقات آتی نیز بحث گردیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات