نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22054/ilt.2023.73052.760

چکیده

علیرغم اهمیت آموزش ارزش ها در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و باورهای معلمان، تحقیقات اندکی به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) ارزش ها را در کلاس های درس خود درک می کنند و به کار می بندند. مطالعه گزارش شده در این مقاله، ادراک معلمان زبان انگلیسی ضمن خدمت از آموزش ارزش ها و تصورات آنها از نقش های اخلاقی خود را با هدف توسعه ابزاری مرتبط با آموزش ارزش ها بررسی می کند. برای این منظور، این مطالعه اکتشافی با روش ترکیبی متوالی، 10 معلم زبان انگلیسی را از طریق نمونه‌گیری حداکثر تنوع انتخاب کرد. مصاحبه های نیمه ساختاریافته با معلمان شرکت کننده انجام شد و داده ها به صورت استقرایی از طریق تحلیل موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پرسشنامه طراحی شده در مرحله کمی مطالعه توسط 332 معلم زبان انگلیسی تکمیل شد. شش موضوع کلی از طریق تجزیه و تحلیل موضوعی داده‌های مصاحبه شناسایی شد: ارزش‌های رابطه‌ای، رشد شخصی، برتری تحصیلی، ارزش‌های نظارتی، استانداردهای شخصی معلمان و ارزش‌های جهانی. علاوه بر این، تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه تدوین شده، ساختار پنج عاملی را تأیید کرد. تنها 23 گویه از 53 گویه اولیه در نسخه نهایی پرسشنامه حفظ شد. در مجموع، نتایج نشان داد که تعهد استاد معلمان، مرتبط با پرورش کرامت دانش‌آموزان، بر تعهد اولیه معلمان اولویت دارد که باعث ارتقای یادگیری و رشد فکری دانش‌آموزان می‌شود. پس از بحث مفصل، مفاهیم و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی در پایان ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات