نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه حکیم سبزواری

2 استاد مدعو دانشگاه گناباد

3 دانشجوی دکتری دانشگاه حکیم سبزواری

چکیده

معلمان این توانایی را دارند که زندگی دانش آموزان خود را به سمت بهتر تغییر دهند، بنابراین معلمان باید به مهارت هایی مجهز شوند تا اثربخش باشند. تدریس تامل گرایانه به عنوان یکی از این مهارت ها، معلمان را قادر می سازد تا خود را مشاهده و ارزیابی کنند. اگرچه تحقیق در مورد تدریس تامل گرایانه دارای پیشینه ی طولانی است، اطلاعات کمی در مورد اینکه آیا می تواند پیش بینی کننده تعیین کننده ای برای ایمنی معلم زبان و انگیزه کاری به عنوان دو عامل مهم و تعیین کننده ی موفقیت یا شکست معلمان به ویژه دربافت زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) باشد یا خیر. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط احتمالی بین تدریس تامل گرایانه، مصونیت معلم زبان و انگیزه کاری از طریق تحلیل مسیر انجام شد. برای این منظور، پرسشنامه تدریس تامل گرایانه معلم زبان انگلیسی (ELTRI)، ابزار ایمنی معلم زبان (LTII) و مقیاس انگیزه کاری چند بعدی (MWMS) برای 320 معلم زبان انگلیسی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که معلمان با شیوه های تدریس تامل گرایانه ی بالاتر، مصونیت و انگیزه بیشتری دارند. علاوه بر این، نقش مهم ایمنی معلم زبان بر انگیزه کاری کشف شد. یافته های مطالعه حاضرمی تواند افق جدیدی را بر اهمیت گنجاندن رویکرد تامل گرایانه در برنامه‌های توسعه معلم به عنوان یک موضوع اصلی بگشاید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات