یادگیری زبان دوم
تاثیر تکنیکهای داربستی در تغییرپذیری دستوری افقی داوطلبان ایلتس: پژوهشی تلفیقی

حتمد عباسی مژدهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مهر 1401

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.68731.715

چکیده
  کاربرد دقیق نکات دستوری همواره مورد توجه فراگیران ایرانی زبان انگلیسی بوده است. بی ثباتی دستوری در کلاسهای نگارش آیلتس فراگیران ایرانی نمود بیشتری دارد. در این پژوهش، تاثیر تکنیک های داربستی دوطرفه، همتا و توزیع شده بر بی ثباتی دستوری افقی زبان آموزان ایرانی در کلاسهای آیلتس بررسی شد. به این منظور، تعداد 120 زبان آموز انگلیسی در کلاسهای ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
تاثیر نحوه اجرای تکلیف بر تمرکز زبان آموزان بر ساختار زبان: بررسی تاثیرات آماده سازی قبل از انجام و رونویسی بعد از انجام تکلیف

مسعود سعیدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1401

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.67865.697

چکیده
  شواهد تحقیقاتی فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد گزینه‌های مربوط به نحوه اجرا و ویژگی‌های طراحی تکالیف تاثیرات متفاوتی بر کیفیت عملکرد شفاهی زبان آموزان می‌گذارند. هدف کلی پژوهش حاضر افزودن به یافته‌های پژوهشی موجود از طریق بررسی تاثیرات ترکیبی دو گزینه آماده سازی پیش از انجام و رونویسی پس از انجام تکلیف بر تمرکز یادگیرندگان زبان ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
تاثیر استعاره مفهومی بر خلاقیت در نوشتن و آگاهی فراشناختی نگارش

قاسم وادی پور؛ رجب اسفندیاری؛ محمد باقر شعبانی

دوره 12، شماره 1 ، تیر 1402، ، صفحه 33-66

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.66211.678

چکیده
  مقاله حاضر کوششی است تا تاثیراستعاره های مفهومی را در چارچوب نظری مدل نوشتاری شناختی با هدف ارتقاء خلاقیت زبان آموزان و توسعه راهبرد های فراشناختی آنان در نگارش به زبان انگلیسی را در بوته آزمایش قرار دهد. به همین منظور تعداد ۱۲۰ دانشجوی کارشناسی زبان انگلیسی ازمرکز زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی کرج داوطلب شدند تا در تحقق حاضر ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
آموزش کارکرد محور دستور زبان با استفاده از رسانه ارتباط جمعی: بازخورد تسهیل کننده فرآیند در منطقه توسعه تقریبی (ZPD)

عزیزالله میرزایی؛ زهره اسلامی راسخ؛ غلامرضا صالحپور

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 1-34

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.59815.581

چکیده
  تحقیقات زبان دوم اخیرا نشان داده است که تلفیق آموزش مبتنی بر ساختار با فعالیتهای ارتباطی و تشریک مساعی بسیار موثر است. نظریه فرهنگی اجتماعی، اکوسیستم آموزشی کارکرد محوری را فراهم می کند که در آن دانش ساختاری زبان دوم با استفاده عملی آن عجین می گردد. این مطالعه که ملهم از نظریه فرهنگی اجتماعی است، اثرات آموزش کارکرد محور دستور زبان ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
پشتکار و اضطراب زبان خارجه به عنوان پیش‌بینی کنندگان شوق ارتباط در بافت یادگیری زبان خارجه: رویکرد مدل-سازی معادلات ساختاری

جلیل فتحی؛ فرنوش محمددخت؛ سعید نورزاده

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.63362.627

چکیده
  با توجه به نقش کلیدی آن در افزایش توانش تعاملی زبان‌آموزان، مفهوم شوق ارتباط توجه پژوهشی زیادی را در حوزه تدریس و یادگیری زبان دوم به خود جلب نموده است. مطالعات بسیاری پیش‌آیندهای شوق ارتباط را در بافت انگلیسی به عنوان یک زبان خارجه مورد بررسی قرار داده‌اند. به منظور مساعدت به این حیطه پژوهشی، مطالعه حاضر تاثیرات پشتکار و اضطراب ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
تأثیر آموزش مرحله ای بر مهارت های تفکر انتقادی زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

عماد محمد قادر؛ نورالدین یوسفی

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 145-170

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.60798.593

چکیده
  مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش مرحله ای و آموزش ضمنی بر مهارت های تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، استنتاج، ارزیابی، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی) زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخته است. به همین منظور، دو گروه هر کدام با ده زبان آموز که در دوره آیلتس شرکت کرده بودند به عنوان شرکت کنندگان مطالعه حاضر انتخاب شدند. ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
انگیزه تکلیف و انتقال یادگیری در میان تکالیف: مورد یادگیری حرف تعریف معین انگلیسی

سعید صفدری

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 203-232

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.63219.625

چکیده
  انگیزه تکلیف اخیراً در پژوهشهای زبان دوم مورد توجه قرار گرفته است. با اینحال، تاثیرات احتمالی آن بر انتقال یادگیری بین تکالیف بررسی نشده است. پژوهش حاضر به دنبال مطالعه این موضوع از طریق رویکرد آمیخته است. تعداد 82 زبان‌آموز متوسط در این تحقیق شرکت کردند. ابتدا، دانش ایشان از حرف تعریف معین انگلیسی آزموده شد. سپس، یک تکلیف آگاهی‌انگیز ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
پیچیدگی صرفی نوشتار زبان آموزان ایرانی با سطح زبانی مبتدی متوسط در سبک های نگارشی توصیفی، توضیحی و روایتی

رجب اسفندیاری؛ هاجر جعفری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 237-267

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.59736.580

چکیده
  پیچیدگی قواعد حوزه صرف، یکی از بخش های پیچیدگی زبانی می باشد، که در سال های اخیر به طور گسترده ای مورد توجه محققان قرار گرفته است. مطالعات انجام شده در این حوزه بر یک سبک نگارشی تمرکز داشته اند، بنابراین نتایج انها جامع نمی باشد. این پژوهش به بررسی تأثیر سبک های نگارشی (توصیفی، روایتی و توضیحی) بر پیچیدگی صرفی نوشتار زبان اموزان ایرانی ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
تأثیرات داستان سرایی و داستان خوانی در درک و بیان شفاهی زبان آموزان انگلیسی پیش متوسط

علیرضا امیدبخش

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 335-354

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.61029.598

چکیده
  گفته شده است که استفاده از داستان در کلاس زبان انگلیسی می تواند بر یادگیری زبان تأثیر بگذارد. علی رغم وجود پژوهشهای متعدد در مورد تأثیر داستان ها بر مهارت های زبان انگلیسی، به نظر می رسد میزان پژوهش ها در مورد تأثیر داستان سرایی و رویکردهای داستان خوانی بر درک و بیان شفاهی زبان آموزان EFL قبل از دوره متوسط ناچیز است. نود زبان آموز ایرانی ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
آموزش ادراکی سیستمی: تاثیر سه نوع تفکر کلامی در یادگیری وجه مجهول توسط فراگیران انگلیسی به عنوان زبان دوم

ناصر رشیدی؛ امیر نعامی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.52233.494

چکیده
  این تحقیق سه نوع تفکر کلامی که در روش تدریس ادراکی جامع رایج است را مورد بررسی و مقایسه قرار داد تا تاثیر این سه شیوه به زبان آوری فکر را در فراگیری وجه مجهول در بین فراگیران زبان دوم مشخص کند. بنابراین چهار کلاس پایه دوازدهم از یک دبیرستان انتخاب شدند و به بطور تصادفی به سه گروه آزمایش و یک گروه گواه تقسیم شدند و به تمام دانش آموزان وجه ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
منشاء خطاهای فراگیران فارسی‌زبان در تولید عبارات موصولی بدون هسته زبان انگلیسی

خدیجه کریمی علویجه

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 185-217

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.54379.528

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی خطاهای فارسی‌زبانانی که انگلیسی زبان خارجی آنها است در تولید عبارات موصولی زبان انگلیسی پرداخته است. باوجود آنکه در زبان انگلیسی، استفاده از ساخت پرسشی در اغلب عبارات موصولی بدون هسته مجاز نیست، فارسی‌زبانان به‌وفور از این ساختار در جملات انگلیسی خود استفاده میکنند. طی این پژوهش، ریشه‌های احتمالی این خطا شناسایی ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
تاثیر سبکهای یادگیری و نوع متن بر توجه همزمان به فرم و معنا

مستانه حقانی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 213-243

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.51000.477

چکیده
  تحقیقات در حوزه فراگیری زبان دوم حاکی از آن است که فرا گیرنده های زبان بیگانه در میزان توجهی که به طور همزمان به فرم و محتوای متن اختصاص میدهند از یکدیگر متفاوتند. از بین عوامل متعددی که سبب این تفاوت میشوند میتوان از سبکهای یادگیری نام برد که خود زیر مجموعه تفاوتهای فردی محسو ب شده و میتوانند به تنهایی و یا همراه عواملی دیگربر این روند ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
نقش ارزیابی مشارکتی در توانایی درک مطلب زبان آموزان ایرانی از دیدگاه نظریه فعالیت محور

مینا سقای بلغاری؛ پرویز بیرجندی؛ پرویز مفتون

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 129-163

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.39946.375

چکیده
  در سالهای اخیر، مهارت خواندن در زبان انگلیسی تحت تاثیر جنبه اجتماعی زبان آموزی قرار گرفته است. نظریه فعالیت محور در این راستا، خواندن و درک مطلب را فعالیتی اجتماعی محور تعریف می کند که نیازمند توزیع فرآیندهای شناختی بین مدرس، زبان آموز، سایر زبان آموزان و ابزارهای مربوط است. نظر به اینکه مشارکت و تقسیم کار از محورهای اصلی نظریه فعالیت ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
بررسی ارتباط بین سبک تدریس و هوش عاطفی در بین مدرسان ایرانی زبان انگلیسی

ساسان بالغی زاده؛ مریم شکوری

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 225-248

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.28311.258

چکیده
    این مطالعه  به منظور بررسی ارتباط  بین 5 سبک­ تدریس و هوش عاطفی در میان 102 مدرس ایرانی زبان انگلیسی از دانشگاه­های مختلف تهران انجام شد. بدین منظور از شرکت ­کنندگان خواسته شد تا به دو پرسشنامه­ که شامل پرسشنامه­ی سبک­های تدریس (نسخه سوم) و پرسشنامه­ی هوش عاطفی می­شود، پاسخ دهند. جهت تحلیل اطلاعات از روش رگرسیون ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
بررسی رابطه میان هوش میان هیجانی، تفکر انتقادی و استقلال معلمان زبان انگلیسی و عملکرد دانش-آموزان آنها در یادگیری زبان خارجی

محمد هادی محمودی؛ وحید محمدی؛ سمیه توفیقی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 303-331

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.46938.430

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه احتمالی بین سه خصوصیات تاثیرگذار معلمان زبان انگلیسی شامل هوش هیجانی، تفکر انتقادی و استقلال و عملکرد دانش‌آموزان آنها در یادگیری زبان خارجی انجام شد. بدین منظور، 88 معلم زبان انگلیسی شاغل در آموزشگاه‌های خصوصی آموزش زبان خارجی، به سه پرسشنامه ضریب هوش هیجانی (بار-آن، 1997)، تفکر انتقادی معلم (اکبری، ...  بیشتر