زبانشناسی کاربردی
زینب عزیزی؛ احسان نمازیان دوست؛ پریسا اشکانی
چکیده
یادگیری فعال که بهعنوان یک رویکرد آموزشی جدید مورد توجه قرار گرفته است، ادعا میکند که راه را برای دانشآموزان برای کشف فعال دانش و تأمل در فرآیندهای یادگیری هموار می کند. علیرغم مبانی نظری قوی، یادگیری فعال به ندرت توسط معلمان انگلیسی در محیط ایران مورد توجه قرار گرفته است. سهم بزرگی از این تردید ممکن است به فقدان یافته های تجربی ...
بیشتر
یادگیری فعال که بهعنوان یک رویکرد آموزشی جدید مورد توجه قرار گرفته است، ادعا میکند که راه را برای دانشآموزان برای کشف فعال دانش و تأمل در فرآیندهای یادگیری هموار می کند. علیرغم مبانی نظری قوی، یادگیری فعال به ندرت توسط معلمان انگلیسی در محیط ایران مورد توجه قرار گرفته است. سهم بزرگی از این تردید ممکن است به فقدان یافته های تجربی قوی برای تأکید بر مزایا و معایب آن نسبت داده شود. برای پر کردن این کمبود، این مطالعه ترکیبی اثرات یادگیری فعال را بر تقویت مهارتهای گفتاری زبانآموزان زبان انگلیسی و تمایل به برقراری ارتباط در ایران را بررسی می کند. برای این منظور، در مجموع 87 زبان آموز زبان انگلیسی با سطح زبانی متوسطه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آنها از طریق آزمون کت همگن شدند و به طور تصادفی به یک گروه آزمایش (26 نفر) و یک گروه کنترل (25 نفر) تقسیم شدند. پس از آن، یک پیش آزمون، آموزش (به مدت 18 جلسه 75 دقیقه ای دو بار در هفته) و یک پس آزمون برگزار شد. سپس، هشت شرکت کننده که به طور فعال در آموزشها شرکت داشتند به یک مصاحبه گروهی دعوت شدند تا نگرشها و تجربیات خود را از یادگیری فعال بیان کنند. نتایج آزمونهای تی مستقل نشان داد که یادگیری فعال به طور قابلتوجهی بر تقویت مهارتهای گفتاری و تمایل به برقراری ارتباط در بین شرکتکنندگان در پسآزمون کمک کرد. علاوه بر این، یافتههای کیفی یک تحلیل کدگذاری موضوعی، چهار تم کلی به دست داد: تسهیل ساخت دانش، توسعه آگاهی فراشناختی، ترویج یادگیری خودتنظیمی و تقویت انگیزه. براساس یافتههای تحقیق، تعدادی کاربرد برای ذینفعان مربوطه ارائه شد.
شیما قهاری؛ مینا پیروزنژاد
چکیده
با وجود استقبال روزافزون از مقوله اصلاح خطاها در تحقیقات، تاثیر سن به عنوان عامل بالقوه مربوط به زبانآموز به طور قابل ملاحظهای نادیده گرفته شده است. زبانآموزان خردسال – که در مراحل اولیه توانمندسازی قرار دارند – به شدت آسیبپذیر بوده و نیازمند شیوههای آموزشی (از جمله آموزش زبان) هستند که با ویژگیهای سنی آنها هماهنگی ...
بیشتر
با وجود استقبال روزافزون از مقوله اصلاح خطاها در تحقیقات، تاثیر سن به عنوان عامل بالقوه مربوط به زبانآموز به طور قابل ملاحظهای نادیده گرفته شده است. زبانآموزان خردسال – که در مراحل اولیه توانمندسازی قرار دارند – به شدت آسیبپذیر بوده و نیازمند شیوههای آموزشی (از جمله آموزش زبان) هستند که با ویژگیهای سنی آنها هماهنگی داشته باشد. مطالعه پیش رو به بررسی و شناسایی بازخورد مناسب در مورد خطاها برای پیشرفت زبانی (یادگیری قواعد انگلیسی) و بهبود شخصیتی (ایجاد تمایل به برقراری ارتباط) زبانآموزان خردسال پرداخته است. سی و هفت زبان آموز (میانگین سنی 32/10 سال) در دو کلاس سطح ابتدایی از یک آموزشگاه زبان انگلیسی غیردولتی در این مطالعه شرکت کردند. با استفاده از روش نمونهگیری یکجا، شرکتکنندگان به دو گروه بازخورد مستقیم و غیرمستقیم تقسیم شدند. در مدت یک ترم تحصیلی (19 جلسه × 50 دقیقه =950 دقیقه) در گروه بازخورد غیرمستقیم تمام یا بخشی از یک اشتباه توسط معلم به صورت غیرعلنی بازسازی و ارائه گردید، حال آنکه در گروه مستقیم شکل صحیح اشتباه به صورت مشخص و واضح به زبانآموز ارائه شد. آزمون استاندارد تمایل به برقراری ارتباط و دو آزمون موازی ارزیابی ساختاری در موقعیتهای پیشآزمون و پسآزمون از زبانآموزان به عمل آمد؛ همزمان با استفاده از روش مشاهده مستمر، فرم تشریحی میزان مشارکت و یک جدول شمارشگر، میزان تمایل شرکت کنندگان به برقراری ارتباط به صورت عینی و عملی بررسی شد. تحلیل دادهها در بخش کمی نشاندهنده تاثیرگذاری معنادار روش بازخورد غیرمستقیم در یادگیری قواعد بود. همچنین طبق نتایج کمی و کیفی، زبانآموزان در همین گروه در زمینه تمایل به برقراری ارتباط عملکرد بهتری داشتند. بنابراین به نظر میرسد بهترین شیوه بازخورد در مورد خطاها برای زبان آموزان خردسال روش غیرمستقیم است.
مریم گل؛ امیر زندمقدم؛ محسن کرابی
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 160-135
چکیده
با در نظر گرفتن این اصل که ایجاد رابطه دوستانه میان معلم و دانشجویان میتواند محیط یادگیری مناسبی را فراهم کند (هارن، 2006) و با توجه به اینکه رابطه دوستانه معلم میتواند انگیزه یادگیری را در دانشجویان بالا ببرد (ولز و کانو،2008)، این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین آنچه زبانآموزان ایرانی از رابطه دوستانه معلم برداشت میکنند و تمایل ...
بیشتر
با در نظر گرفتن این اصل که ایجاد رابطه دوستانه میان معلم و دانشجویان میتواند محیط یادگیری مناسبی را فراهم کند (هارن، 2006) و با توجه به اینکه رابطه دوستانه معلم میتواند انگیزه یادگیری را در دانشجویان بالا ببرد (ولز و کانو،2008)، این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین آنچه زبانآموزان ایرانی از رابطه دوستانه معلم برداشت میکنند و تمایل آنها به برقراری ارتباط بود. بدین منظور، ابتدا پرسشنامهای جهت اندازهگیری تمایل به برقراری ارتباط مخصوص محیطهایی که در آن زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی تدریس میشود طراحی، اجرای آزمایشی، و اعتبارسنجی شد. پس از حصول اطمینان از اعتبار آن، این پرسشنامه بر روی 90 زبانآموز سطح متوسط اجرا شد. در مرحله دوم از شرکتکنندگان خواسته شد تا پرسشنامههای رابطه دوستانه کلامی (گورهام، 1998) و غیر کلامی (مککروسکی و همکاران، 1996) را تکمیل کنند. یافتههای این پژوهش مشخص کرد که تمایل زبانآموزان به برقراری ارتباط برروی 7 عامل استوار است که یکی از آنها رابطه دوستانه معلم میباشد. همچنین تحلیلهای دیگر نشان داد که بین هر دو نوع رابطه دوستانه (کلامی و غیر کلامی) و تمایل زبانآموزان به برقراری ارتباط رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که رفتار دوستانه معلم یکی از اجزای اصلی و تشکیل دهنده مفهوم تمایل زبانآموزان به برقراری ارتباط میباشد و این تمایل میتواند از طریق رفتار دوستانه معلم در کلاس درس بیشتر شود. این یافتهها میتوانند معلمان زبان و نیز استادان تربیت معلم زبان انگلیسی را یاری رسانند.