زبانشناسی کاربردی
مسعود آزادنیا
چکیده
این تحقیق به مقایسه شباهت ها و تفاوت های در بخش پنجم پایان نامه های نوشته شده به انگلیسی توسط دانشجویان کارشناسی ارشد ایرانی و انگلیسی زبان در حیطه پیچیدگی واژگانی پرداخته است. در این راستا، 20 پایان نامه که توسط دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در رشته آموزش زبان انگلیسی تألیف شده بود، انتخاب شدند. ...
بیشتر
این تحقیق به مقایسه شباهت ها و تفاوت های در بخش پنجم پایان نامه های نوشته شده به انگلیسی توسط دانشجویان کارشناسی ارشد ایرانی و انگلیسی زبان در حیطه پیچیدگی واژگانی پرداخته است. در این راستا، 20 پایان نامه که توسط دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در رشته آموزش زبان انگلیسی تألیف شده بود، انتخاب شدند. همچنین، 20 پایان نامه که توسط دانشجویان انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی در ایالات متحده و بریتانیا نوشته شده بود هم به طور تصادفی برای مقایسه دانلود شد. سپس این پایان نامه ها در وب ابزارکومتریکس که متن و گفتمان را در سطوح مختلف زبانی پردازش می کند، بار گذاری شد. دو ابزار آماری اصلی برای تجزیه و تحلیل داده ها MANOVA و DFA بودند. با توجه به تجزیه و تحلیل کومتریکس، نتایج تفاوت معنی داری را بین این پیکره های متنی نشان داد. به طور خاص، کلمات محتوای CELEX بیشتری در پایان نامه های انگلیسی زبانان استفاده شده بود. اما، تفاوتهای معنا داری بین این دو پیکره متنی از نظر سایر شاخصهای پیچیدگی واژگانی (به عنوان مثال، چند معنایی، عینیت در معنا، فراشمولی، شاخص سن اکتساب واژه و تنوع واژگانی) طبق تحلیل کومتریکس وجود نداشت. با توجه به نتایج این تحقیق به نظر می رسد با آموزش راهبردها و تکنیک های نوشتاری مناسب، بطور خاص در مورد ویژگی های زبانی مورد مطالعه، توانایی های نوشتاری آکادمیک زبان آموزان ایرانی را می توان بهبود بخشید
یادگیری زبان دوم
رجب اسفندیاری؛ هاجر جعفری
چکیده
پیچیدگی قواعد حوزه صرف، یکی از بخش های پیچیدگی زبانی می باشد، که در سال های اخیر به طور گسترده ای مورد توجه محققان قرار گرفته است. مطالعات انجام شده در این حوزه بر یک سبک نگارشی تمرکز داشته اند، بنابراین نتایج انها جامع نمی باشد. این پژوهش به بررسی تأثیر سبک های نگارشی (توصیفی، روایتی و توضیحی) بر پیچیدگی صرفی نوشتار زبان اموزان ایرانی ...
بیشتر
پیچیدگی قواعد حوزه صرف، یکی از بخش های پیچیدگی زبانی می باشد، که در سال های اخیر به طور گسترده ای مورد توجه محققان قرار گرفته است. مطالعات انجام شده در این حوزه بر یک سبک نگارشی تمرکز داشته اند، بنابراین نتایج انها جامع نمی باشد. این پژوهش به بررسی تأثیر سبک های نگارشی (توصیفی، روایتی و توضیحی) بر پیچیدگی صرفی نوشتار زبان اموزان ایرانی پرداخته است. برای انجام این تحقیق 87 نفر زبان اموز خانم و اقا با سطح زبانی مبتدی متوسط از چندین اموزشگاه زبان در شهر قزوین شرکت کرده اند. این زبان اموزان پس از گذراندن ازمون تعیین سطح اکسفورد از میان 127 نفر انتخاب شدند. زبان اموزان در طی سه هفته متوالی، هر هفته به عنوان بخشی از فعالیت کلاسی شان انشایی در یکی ازسه سبک نگارشی ذکر شده نوشتند. پیچیدگی قواعد صرف فعلی و اسمی نوشته های جمع اوری شده با استفاده از شاخص پیچیدگی صرفی محاسبه شد. نتایج به دست امده با استفاده از ازمون های فریدمن و ویلکاکسون مورد بررسی قرار گرفت. به این ترتیب مشخص شد که میزان پیچیدگی صرفی مربوط به اسم در سه سبک نگارشی توصیفی، توضیحی و روایتی تفاوت معناداری ندارد. در حالی که درمیزان پیچیدگی صرفی مربوط به فعل در سه سبک ذکر شده تفاوت معناداری مشاهده شد. به گونه ای که در سبک نگارشی روایتی میزان بیشتری از پیچیدگی صرف فعلی به کار گرفته شده است. یافته های این تحقیق می تواند کاربرد های نظری و اموزشی برای محققان و معلمان زبان انگلیسی داشته باشد.