منظورشناسی بین‌زبانی
تفاوت های بیانی کنش کلامی درخواست بین زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم

رضا باقری نویسی؛ رسول محمد حسین پور؛ الهه یزدانخواه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آذر 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.70358.742

چکیده
  هدف از این تحقیق پرداختن به تفاوتهای بیان درخواست زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم از نظر سرستون کنش درخواست و ابزارهای اصلاحی درونی و بیرونی بود. از بین 123 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم، 95 نفر به عنوان نمونه آماری(59 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و 36 زبان ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
بررسی ارتباط هوش عاطفی و کاربردشناسی زبان بینابین در میان زبان‌آموزان ایرانی مرحله اولیه سطح متوسطه زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

علی درخشان؛ زهره اسلامی؛ ندا قندهاری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 37-66

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.54334.527

چکیده
  مطالعه حاضر سه هدف را دنبال می‌کند. اولا، این مطالعه برآن است تا به بررسی معذرت‌خواهی و درخواست به عنوان دو کنش مخاطره‌آمیز، که نشانگر توانش کاربردشناسی زبان بینابین هستند، و رابطه آن‌ها با هوش عاطفی زبان‌آموزان بپردازد. ثانیا، این پژوهش به بررسی اینکه آیا جنسیت به عنوان یک متغیر مداخله‌کننده می‌تواند رابطه معناداری با کاربردشناسی ...  بیشتر

سنجش و ارزیابی
بررسی رشد توانش منظورشناسی زبان آموزان زبان خارجه با اجرای ارزشیابی پویا رایانه ای

سید محمد علوی؛ محبوبه شهسوار؛ محمد حسین نوروزی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 117-149

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.42653.400

چکیده
  ارزشیابی پویا رایانه ای، که بر پایه رویکرد graduated prompt براون و همکارانش به وجود آمد، ریشه در نظریه اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی و مفهوم منطقه مجاور رشد آن دارد. این نوع ارزشیابی با هدف رفع چالش های مربوط به اجرای ارزشیابی پویا در کلاس های بزرگ و رفع نیازهای روانسنجی ارزشیابی پدید آمد. به منظور رفع این چالش ها، پژوهش حاضر ابزار ارزشیابی پویا ...  بیشتر