منظورشناسی بین‌زبانی
تفاوت های بیانی کنش کلامی درخواست بین زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم

رضا باقری نویسی؛ رسول محمد حسین پور؛ الهه یزدانخواه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آذر 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.70358.742

چکیده
  هدف از این تحقیق پرداختن به تفاوتهای بیان درخواست زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم از نظر سرستون کنش درخواست و ابزارهای اصلاحی درونی و بیرونی بود. از بین 123 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم، 95 نفر به عنوان نمونه آماری(59 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و 36 زبان ...  بیشتر

روانشناسی زبان
مؤلفه های برنامه درسی پنهان، هویت ملی و خودکارآمدی زبان آموزان: مدلی برای معلمان زبان انگلیسی

زینب سازگار؛ حمید اشرف؛ خلیل مطلب زاده

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 233-267

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.61181.599

چکیده
  بیشتر آنچه مربیان به آن توجه می کنند، برنامه درسی آشکار است. با این حال، برنامه درسی پنهانی وجود دارد که به طور بسیار عمیق بر آموزش تأثیر می گذارد. با توجه به این، مطالعه حاضر به بررسی احتمال وجود هرگونه ارتباط معنی داری بین دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان زبان انگلیسی ، نگرش زبان آموزان آن ها نسبت به هویت ...  بیشتر

آموزش صریح ویژگی‌های منظورشناختی: بررسی تاثیر این نوع آموزش بر دانش ابزارهای بیان تردید در نگارش دانشگاهی

عبدالله سارانی؛ امرالله طلعتی باغ سیاهی

دوره 6، شماره 1 ، تیر 1396، ، صفحه 53-29

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8418

چکیده
  دیدگاه­های مربوط به بیان زبان تردید در نگارش متون دانشگاهی به عنوان بخش مهمی از ویژگی های منظورشناختی این نوع متون شناخته می­شود که به نظر می­رسد اکثر نویسندگان این نوع متن­ها با مشکلات قابل توجهی مواجه می­شوند. برخی از صاحب نظران، آموزش صریح را به عنوان رویکردی موثر در آگاه ساختن دانشجویان زبان نسبت به اهمیت این نوع ویژگی­ها ...  بیشتر