مقاله پژوهشی آموزش معلم
تفکردر تدریس، تاب آوری و استرس در میان مدرسین ایرانی زبان انگلیسی: پژوهشی با روش آمیخته

محسن شیرازی زاده؛ لیلا تاجیک؛ هانیه امانزاده

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.48955.448

چکیده
  این مطالعه به بررسی رابطه بین تفکر در تدریس، استرس نقش و تاب آوری در میان مدرسین ایرانی زبان انگلیسی میپردازد. بدین منظور شیوه پژوهشی آمیخته جهت پاسخ به پرسش های این پژوهش اتخاذ شد. در بخش کمی 122 مدرس ایرانی زبان انگلیسی، به سه پرسشنامه مربوط به تدریس تفکر محور، تاب آوری و استرس پاسخ دادند. نتایج همبستگی نشان داد که در حالیکه رابطه مثبت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
خودکارآمدی و شیوه انعکاسی (تأمل عمیق) معلم به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده فرسودگی شغلی معلم: مطالعه معلمان زبان انگلیسی ایرانی

سارا قاسم زاده؛ مجید نعمتی؛ جلیل فتحی

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، صفحه 25-50

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.49009.451

چکیده
  چکیدهدر آموزش نوین، معلمان به‌عنوان بخش اصلی و مهم نظام‌های آموزشی قلمداد شده و مسئولیت پیشبرد آموزش را بر عهده دارند. شایان ذکر است که معلمان نقش تأثیرگذاری در برنامه‌ریزی و ارائه یک برنامه آموزشی مؤثر و معتبر دارند. در زمینه‌های مختلف آموزشی به‌طور گسترده به نقش بااهمیت متغیرهای مرتبط با معلمان در تأثیرگذاری بر عملکرد آنها و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تحلیل گفتمان
تنوع ژانری در بخش مقدمه مقالات در ژورنالهای داخلی و خارجی حوزه علوم کامپیوتر

بهمن ابراهیمی؛ هیوا ویسی

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، صفحه 51-82

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.49119.453

چکیده
  پژوهش حاضر با استفاده از مدل پیشنهادی سویلز (2004) به بررسی و تحلیل سبک نگارش در مقدمه‌‌ی مقالات علوم رایانه‌ای محققان ایرانی و بین‌المللی، که به زبان انگلیسی نگارش شده-اند، می‌پردازد. بدین منظور، دو گروه از مقالات ایرانی و خارجی منتشر شده در مجلات معتبر ایرانی و بین‌المللی گردآوری شدند. نتایج نشان داد که گذر اصلی 1 و فرعی 1«مشخص ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تاثیر ارزیابی پوشه ای بر توانایی نوشتاری زبان آموزان با میزان مهارت خود محوری بالا و پایین

مریم طاهری؛ داود مشهدی حیدر

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، صفحه 83-107

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.47522.437

چکیده
  با توجه به قلت مطالعات در مورد تأثیر ارزیابی پوشه ای بر مهارت نوشتاری زبان آموزان زبان انگلیسی، و همچنین تاثیر تعامل بین ارزیابی پوشه ای ومیزان مهارت خود محوری زبان آموزان، پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر ارزیابی پوشه ای بر روی بهبود مهارت نوشتاری دانشجویان کارشناسی با میزان مهارت خودمحوری بالا و میزان مهارت خودمحوری پایین انجام ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
بررسی رابطه میان حساسیت میان‌فرهنگی، دانش واژگانی و توانش زبانی فراگیران زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی

فرزاد علیجانیان؛ فریبا مبینی؛ پریسا قاسمی

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، صفحه 109-135

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.49017.450

چکیده
  مطالعه حاضر تلاشی است در جهت بررسی رابطه میان سطح توانش زبانی زبان آموزان ایرانی و میزان حساسیت بین فرهنگی آنها، و همچنین ارتباط میان دانش واژگانی زبان دوم و سطح حساسیت به تفاوت های میانفرهنگی، می باشد. در این راستا، تعداد 220 نفر زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی انتخاب و پس از اجرای آزمون تعیین سطح توانش زبانی آکسفورد، 150 نفر (70 نفر مرد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تحلیل گفتمان
نقد گفتمان نظارت: بررسی تلطیف در گفتمان ناظران مدرسین زبان انگلیسی در ایران

حسام آغشته

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، صفحه 137-162

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.39392.373

چکیده
  تحقیق حاضر به بررسی فرایند تلطیف کلام در گفتمان ناظران مدرسین زبان انگلیسی در ایران می پردازد تا دریابد که ناظران ایرانی برای رسیدن به تعادل لازم بین صراحت کلام و احترام طرف مقابل به هنگام ارائه بازخورد منفی به مدرسین از چه ابزارهای تلطیفی استفاده می کنند. با استفاده از نمونه گیری در دسترس، 10 جلسه بازخورد بعد از بازدید کلاس ها از سه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
ارایه مدل نوشتار زبان دوم بر اساس دو فاکتورغیرزبانی: تیپ شخصیتی و هوش روایی نوشتاری

سیما ضیایی؛ بهزاد قنسولی؛ ضرغام قبانچی؛ حسام الدین شهریاری

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، صفحه 163-185

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.20352.178

چکیده
  هدف این مقاله بررسی نقش دو متغیر تیپ شخصیتی و هوش روایی نوشتاری در کیفیت نوشتار زبان دوم است. ابتدا، شاخص سنجش ١٣گزینه ای با استفاده از تعریف رندال ازهوش روایی طراحی شد.شرکت کنندگان مرحلۀ اول انیمیشن کوتاهی را دیده و روی کاغذ تعریف کردند. نوشته های آنها بر مبنای شاخص طراحی شده نمره گذاری شد.محاسبات آماری (EFA) عوامل مستتردرشاخص سنجش را ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مهار‌ت‌های زبان
نقش تکیه‌گاه‌سازی آموزشی بصری در تقویت توانایی نوشتن زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

مهناز مصطفائی علائی؛ امیر کاردوست؛ عبدالباسط سعیدیان

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، صفحه 187-211

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.51861.492

چکیده
  برای روشن‌تر کردن ارتباط بین تکیه‌گاه‌سازی آموزشی و وسایل دیداری، این مطالعه نیمه‌تجربی گروهی ۱۴ نفره از زبان‌آموزان ایرانی مقطع متوسط را مورد بررسی قرار داد و این کار از طریق تهیه نمودار با هدف تقویت توانایی نوشتن آنها انجام داده شد. بعد از گرفتن پیش‌آزمون از شرکت‌کنندگان، هشت کلمه ناشناخته مشخص شدند و از طریق تصاویر بصری به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تجزیه و تحلیل انسجام و پیوستگی در نوشتار زبان آموزان سطح متوسط ایرانی

صدیقه صمدیان؛ احمد محسنی

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، صفحه 213-242

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.21262.193

چکیده
  هدف این تحقیق مشخص نمودن مشکلات انسجام و پیوستگی در نوشتار زبان آموزان سطح متوسط ایرانی و اینکه تا چه حد نوشتار آنها دارای انسجام است. نوشته توصیفی 40 زبان آموز سطح متوسط، پاسخهای 10 پرسشنامه از ده معلم مجرب که در سطح متوسط به زبان آموزان تدریس داشتند و پاسخهای 4 مصاحبه شونده که به طور داوطلبانه در مصاحبه با محقق شرکت نمودند، اطلاعات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
ساخت و بررسی روایی مدل و پرسشنامه‌ی هویت نویسنده با رویکرد تحلیل عاملی

سامان جمشیدی؛ سعید رضایی؛ محمد حسن زاده؛ محمود دهقان

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، صفحه 243-273

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.50500.473

چکیده
  از زمان بازگشایی جعبه سیاه مفهوم "هویت نویسنده"، کمبود مدلی بر اساس چارچوب های نظری جامع، نیاز را برای ساخت مدلی مستحکم برای این مفهوم را پررنگ کرده است. بدین منظور، اهداف اصلی این پژوهش بواسطه ی رویکرد سه مرحله ای ذیل تحقق یافتند که شامل فرضیه سازی مدل هویت نویسنده، ساخت و بررسی روایی پرسشنامه بر اساس این مدل و سنجش مدل بر اساس داده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تصور، حواس و انگیزه: سبکهای حسی، ظرفیت تصویرسازی و جنسیت چگونه به ویژگیهای انگیزشی زبان آموزان ایرانی مربوطند؟

سعید صفدری

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، صفحه 275-303

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.48725.457

چکیده
  پژوهشهای اخیر در انگیزه یادگیری زبان دوم بر نقش موثر افق ذهنی شخصی و تصاویر آینده-محور از خود در انگیزه زبانآموزان تاکید دارد. این نقش بویژه در محیط زبان خارجی که فراگیران دسترسی ناچیزی به موقعیتهای ارتباطی واقعی ندارند مهمتر است. لذا، توان فراگیران در ایجاد تصاویر واضح نقش اساسی در بهبود انگیزه یادگیری ایشان دارد. پژوهش حاضر ارتباطات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر آموزش میتنی بر مدل های خواندن بر درک مطلب، خودکارآمدی در خواندن و اضطراب خواندن

عباسعلی زارعی موینی؛ فاطمه کاویاری روستایی

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، صفحه 303-335

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.50054.468

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تدریس مهارت خواندن بر اساس جهار مدل DARTs, RAP, PALS, و THIEVES بر درک مطلب، خود کارآمدی در خواندن و اضطراب خواندن انجام شد. بدین منظور تعداد 184 زبان آموز دختر در مقطع دبیرستان در شهر زنجان بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این زبان آموزان در چهار گروه قرار گرفتند و هریک از گروهها بصورت تصادفی و به مدت هشت جلسه ...  بیشتر