مقاله پژوهشی
محمد خطیب؛ ایوب دهقان کار
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش آموزش کار محور زبان بر مهارت های گفتاری و نوشتاری زبان آموزان برای اهداف ویژه انجام شد. هدف دیگر این این پژوهش بررسی آراء زبان آموزان و مدرسان در خصوص ماهیت دوره و درک آنها از فعالیت های مورد نیاز برای انجام در این دوره بود. بدین منظور، تعداد 60 زبان آموز رشته حقوق دردانشگاه علامه طباطبایی دردو کلاس مجزا، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش آموزش کار محور زبان بر مهارت های گفتاری و نوشتاری زبان آموزان برای اهداف ویژه انجام شد. هدف دیگر این این پژوهش بررسی آراء زبان آموزان و مدرسان در خصوص ماهیت دوره و درک آنها از فعالیت های مورد نیاز برای انجام در این دوره بود. بدین منظور، تعداد 60 زبان آموز رشته حقوق دردانشگاه علامه طباطبایی دردو کلاس مجزا، هر یک به تعداد 30 زبان آموز، و نیز تعداد 10 مدرس دوره های انگلیسی برای اهداف ویژه به عنوان شرکت کنندگان این پژوهش انتخاب شدند. در همین راستا، زبان آموزان یکی از دو کلاس به عنوان گروه آزمون به مدت یک ترم تحصیلی در معرض آموزش زبان طبق اصول روش کار محور قرار گرفتند، و زبان آموزان کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل طبق محتوای کتب تدوین شده برای این رشته آموزش دیدند. در پایان دوره، مجموعه ای از آزمون های استاندارد و آزمون های طراحی شده توسط مدرس برگزار گردید. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از این بود که زبان آموزان گروه آزمون از حیث پیشرفت در مهارت های تولبدی تفاوت معناداری در مقایسه با زبان آموزان گروه کنترل نشان دادند. همچنین مشخص گردید تفاوت معناداری بین آراء و نظرات زبان آموزان و مدرسان در خصوص ماهیت دوره و درک آن ها از فعالیت های مورد نیاز وجود دارد. یافته های این پژوهش میتواند طراحان و تدوین کنندگان مطالب درسی را در تدوین هرچه بهتر دروس مورد نیاز زبان آموزان برای اهداف ویژه یاری نماید.
مقاله پژوهشی
علیرضا امجدی پرور؛ پرویز مفتون؛ مسعود یزدانی مقدم
چکیده
هدف از تحقیق حاضر در مرحله ی اول معرفی یک راه حل آزمایشی برای رفع مشکلات مشاهده شده در پدوگوجی مهارت نوشتاری در ایران با ارائه ی مدلی جامعتر در تدریس ژانر-محور نوشتار می باشد. در مرحله ی دوم تحقیقی شبه آزمایشی اتخاذ گردید تا کارآیی این مدل در تدریس نوشتار تعیین گردد. این روش با روش های سنتیِ محصول محور و همچنین با روش ژانر-محورِ سویلز ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر در مرحله ی اول معرفی یک راه حل آزمایشی برای رفع مشکلات مشاهده شده در پدوگوجی مهارت نوشتاری در ایران با ارائه ی مدلی جامعتر در تدریس ژانر-محور نوشتار می باشد. در مرحله ی دوم تحقیقی شبه آزمایشی اتخاذ گردید تا کارآیی این مدل در تدریس نوشتار تعیین گردد. این روش با روش های سنتیِ محصول محور و همچنین با روش ژانر-محورِ سویلز مقایسه گردید. شرکت کنندگان به طور تصادفی انتخاب شدند و سپس به سه گروه تقسیم شدند: گروه کنترل (8 نفر) که از طریق روش محصول-محور آموزش دریافت نمودند. گروه آزمایشی 1 (8 نفر) که روش سویلز در آن کلاس پیاده شد. و گروه آزمایشی 2 (7 نفر) که در آن از مدل پیشنهادی استفاده گردید. نتایج به دست آمده از طریق آنوا یک سویه نشان داد که گروه آزمایشی 2 از گروه آزمایشی 1 و گروه آزمایشی 1 از گروه کنترل موفقتر عمل نموده اند. در پس آزمون تاخیری نیز ثابت شدد که تاثیر آموزش بر مبنای مدل پیشنهادی از دو روش دیگر ماندگار تر است. در پایان، یافته های نظری و آموزشی تحقیق مورد بحث واقع شده است.
مقاله پژوهشی
چکیده
فرضیه داده تعاملی لانگ (1983) و فرضیه تقویت داده اسمیت (1993) هر دو کانون رویکرد فرمالیستی زلیگ هریس (1976) را در بر میگیرند. بر این اساس ، نقش محوری توجه یادگیرنده به عنوان یکی از مؤلفه های زیر مجموعه رویکرد تمرکز بر فرم ممکن است باعث پیچیدگی انواع روشهای یادگیری شود. با این وجود ،اینکه آیا چنین نظریه های یادگیری در مورد جلب توجه زبان ...
بیشتر
فرضیه داده تعاملی لانگ (1983) و فرضیه تقویت داده اسمیت (1993) هر دو کانون رویکرد فرمالیستی زلیگ هریس (1976) را در بر میگیرند. بر این اساس ، نقش محوری توجه یادگیرنده به عنوان یکی از مؤلفه های زیر مجموعه رویکرد تمرکز بر فرم ممکن است باعث پیچیدگی انواع روشهای یادگیری شود. با این وجود ،اینکه آیا چنین نظریه های یادگیری در مورد جلب توجه زبان آموزان به فرم های زبان هدف متناسب با همه زبان آموزان است، به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف مورد علاقه این تحقیق بررسی تأثیر معنی داری از دو نوع داده به عنوان داده اصلاح شده تعاملی (IM) و داده تقویت شده در متن (TIE) و اثر متقابل سبک یادگیری سبک بصری، شنیداری یا (VAK) حرکتی بر افزایش دانش ساختارهای سببی است. براساس آزمون تافل، صد و بیست زن از جامعه 300 نفری به عنوان نمونه همگن انتخاب شدند. پیش آزمون و دو پس آزمون بلافاصله و حدوداً یک ماه پس از مداخلات آموزشی بر اساس تکنیک IM یا تکنیک TIE انجام شد. برای پرداختن به سؤالات تحقیق، دو آزمون paired samples t-tests ویک آزمون two-way ANOVA انجام شدند. با توجه به سبک یادگیری VAK یادگیرنده، نتایج نشان داد که تکنیک های TIE و IM باعث پیشرفت موٍثردر یادگیری ساختاردستوری مورد هدف بلافاصله پس از مداخلات آموزشی می شوند. با این حال، نتایج حاصل ازاین مطالعه اثر ادغامی دو نوع داده مورد مطالعه با سبک یادگیری VAK زبان آموزان را رد کرده و همچنین یادگیری ساختار دستوری هدف اندکی به مرور زمان کاهش یافت. این یافته ها ممکن است به درک تاثیر ادغام سبک های یادگیری و برنامه های آموزشی داده محور در سیاست آموزش زبان خارجی کمک کند.
مقاله پژوهشی
مهارتهای زبان
ندا ساسانی؛ منصور گنجی؛ ناهید یاراحمدزهی
چکیده
راهبردهای فراشناختی درک مطلب در فرایند درک مطلب و میزان موفقیت آموزشی دانشجویان نقشی حیاتی ایفا میکنند.تدریس این راهبردها حلقه گمشده اکثر کلاسهای زبان در ایران هستند و تعداد زیادی از معلمان و زبان آموزان از آنها آگاهی زیادی ندارند. بنابراین در دنیای آموزش زبان، پژوهش ها، یادگیری و ارزیابی بدست فراموشی سپرده شده اند. این مطالعه به ...
بیشتر
راهبردهای فراشناختی درک مطلب در فرایند درک مطلب و میزان موفقیت آموزشی دانشجویان نقشی حیاتی ایفا میکنند.تدریس این راهبردها حلقه گمشده اکثر کلاسهای زبان در ایران هستند و تعداد زیادی از معلمان و زبان آموزان از آنها آگاهی زیادی ندارند. بنابراین در دنیای آموزش زبان، پژوهش ها، یادگیری و ارزیابی بدست فراموشی سپرده شده اند. این مطالعه به بررسی میزان استفاده از این راهبردهای فراشناختی در میان دنشجویان رشته مترجمی زبان انگلیسی میپردازد. رابطه احتمالی بین میزان درک مطلب دانشجویان، جنسیت و سطوح مختلف دانشگاهی و این راهبردها نیز از اهداف بعدی این پژوهش هستند. تمامی دانشجویان رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در این پژوهش شرکت کردند. ابزارهای گردآوری اطلاعات پرسشنامه راهبردهای فراشناختی درک مطلب طراحی شده توسط توکلی (2014) و آزمون تافل جونیور بود. نتایج پژوهش نشان داد اگرچه میزان استفاده از این راهبردها با میانگین (2.42) در میان دانشجوها کم بود، راهبردهای حمایتی بیشترین استفاده و راهبردهای حل مساله کمترین بسامد را داشتند. رابطه معناداری بین این راهبردها و مهارت درک مطلب وجود نداشت، بعلاوه جنسیت و سطح دانشگاهی هم بر میزان استفاده از آنها تاثیر چشمگذاری نداشتند.
مقاله پژوهشی
وحید شهیدی پور؛ محمدحسن تحریریان
چکیده
پژوهش حاضر برای سه هدف اصلی صورت گرفت. هدف اول بررسی مشکلات زبان آموزان در فهم اصطلاحات زبان انگلیسی در دبیرستان های ایران بود. هدف بعدی بررسی راهبردهای یادگیری زبان آموزان سطح متوسط در درک اصطلاحات زبان انگلیسی بود. هدف آخر پژوهش بررسی معنادار بودن تفاوت های بین زبان آموزان موفق و ناموفق در استفاده از راهبردهای یادگیری برای فهم اصطلاحات ...
بیشتر
پژوهش حاضر برای سه هدف اصلی صورت گرفت. هدف اول بررسی مشکلات زبان آموزان در فهم اصطلاحات زبان انگلیسی در دبیرستان های ایران بود. هدف بعدی بررسی راهبردهای یادگیری زبان آموزان سطح متوسط در درک اصطلاحات زبان انگلیسی بود. هدف آخر پژوهش بررسی معنادار بودن تفاوت های بین زبان آموزان موفق و ناموفق در استفاده از راهبردهای یادگیری برای فهم اصطلاحات بود. بدین منظور 200 دانش آموز دختر و پسر ایرانی از دبیرستان های مختلف شهر قم انتخاب شدند. آنها به پرسشنامه مشکلات فهم اصطلاحات (Alhaysony, 2017) پاسخ دادند. سپس همان 200 نفر در آزمون تعیین سطح (OQPT) شرکت کردند. براساس نمرات آنها، 98 نفر به عنوان زبان آموز متوسط انتخاب شدند. در ادامه از آنها آزمون چهارگزینه ای درک مفاهیم اصطلاحات زبان و پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان (Oxford,1990) گرفته شد. . تحلیل های توصیفی (فراوانی و میانگین) و استنباطی (one-sample t-test) نتایج نشان داد که اصطلاحات زبان برای زبان آموزان مشکل است زیرا عمدتا اصطلاحات به خوبی در کلاس آموزش داده نمی شوند و جز برنامه درسی کلاس زبان در مدرسه نیستند. همچنین زبان آموزان موفق از تمامی راهبردهای یادگیری در سطح بالا و متوسط استفاده کردند. آنها از راهبرد های فراشناختی بیشترین و به ندرت از راهبردهای عاطفی استفاده کردند. نتایج همچنین تفاوت معناداری بین زبان آموزان موفق و ناموفق در استفاده از راهبردهای یادگیری در فهم اصطلاحات را نشان داد. یافته های این پژوهش می تواند نکات مهمی در مورد چالش ها و راهبردها در یادگیری اصطلاحات زبان انگلیسی خصوصاً در دبیرستان های ایران ارائه دهد.
مقاله پژوهشی
آموزش معلم
معصومه استاجی؛ محسن شفقی
چکیده
مقوله ارزیابی مدرسان از دیرباز تا کنون به عنوان یکی از ارکان اصلی در حرفه ی تدریس مطرح بوده است. در این تحقیق مقوله ارزیابی مدرسان از دیدگاه ارزیابان ایرانی و چگونگی تاثیر آن بر عملکرد مدرسان ایرانی زبان انگلیسی مورد بررسی قرار می گیرد. بدین منظور، ادراک ارزیابان زبان انگلیسی نسبت به ارزیابی مدرسان، تمرین های ارزیابی، و سیستم های ...
بیشتر
مقوله ارزیابی مدرسان از دیرباز تا کنون به عنوان یکی از ارکان اصلی در حرفه ی تدریس مطرح بوده است. در این تحقیق مقوله ارزیابی مدرسان از دیدگاه ارزیابان ایرانی و چگونگی تاثیر آن بر عملکرد مدرسان ایرانی زبان انگلیسی مورد بررسی قرار می گیرد. بدین منظور، ادراک ارزیابان زبان انگلیسی نسبت به ارزیابی مدرسان، تمرین های ارزیابی، و سیستم های ارزیابی مورد استفاده، به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت. پس از انجام مطالعه ی جامع پیشینه ی تحقیق در حوزه ارزیابی مدرسان و تشکیل جلسات مصاحبه با متخصصین این بخش، ۷ مولفه ی ارزیابی مدرسان شناسایی شد. سپس نسخه اولیه پرسشنامه مشتمل بر ۱۰۵ گویه توسط ۳۳۰ ارزیاب که در موسسات مختلف زبان انگلیسی ایران تدریس می کردند در مرحله آزمایشی تکمیل شد. نتایج این تحلیل، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان دهنده شاخص بالای پایایی و روایی بود و اثبات کرد که پرسشنامه دارای یک ساختار ۶ مولفه ای می باشد. این ۶ مولفه شامل هدف، محتوا، سیستم ها، روش ها، ادراک و فرآیندها، و پیامد در بحث ارزیابی مدرسان می باشد. متعاقباْ، تحیل عاملی تاییدی داده ها بر روی ۳۶۰ ارزیاب دیگر انجام شد که موید ساختار ۶-مولفه ای پرسشنامه از لحاظ آماری بود و نشان داد که این ساختار برحسب واریانس تصادفی پاسخ شرکت کنندگان به دست نیامده است. نتیجه این مطالعه، ارائه ساختاری جهت تحقیق در حوزه ارزیابی مدرسان زبان بوده و اصول ارزیابی مدرسان را مورد توجه ویژه قرار داده است.