نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
چکیده
آموزش زبان کار-محور یکی از رویکردهای آموزشی پذیرفته شده است که بر یادگیری در شرایط و فضای دنیای واقعی تأکید دارد. این پژوهش ارزیابی، ویژگیها، اجزاء، توسعه، رویهها و کاربردهای کلاس درس آموزش زبان کار-محور را بررسی میکند. هدف آموزش زبان کار-محور ارزیابی دانشآموزان در کارها و تکالیف معنادار و واقعی است تا یادگیری زبان را جذابتر و مؤثرتر نماید. با درگیر شدن در فعالیتهای کار-محور، زبان آموزان مهارت های زبانی خود را به طور طبیعی و معنادار توسعه میدهند. این مطالعه بر توسعه شایستگی عملگرایانه دانشجویان درس EAP از طریق ارزیابی فعالیتهای کار-محور متمرکز بود. صد و پنجاه دانشجوی در مقطع کارشناسی از رشتههای مختلف در این مطالعه شرکت داشتند. سه وظیفه ایفای نقش معتبر بر اساس تجزیه و تحلیل نیازها، با تمرکز بر سناریوهای مربوطه برای کلاس درس EAP طراحی شد. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که ارزیابی مبتنی بر فعالیتهای کار-محور میتواند مهارتهای ارتباطی، روانی و اعتماد به نفس دانشجویان را در استفاده صحیح از زبان افزایش دهد. این تحقیق بر اهمیت واریانسهای سازگار و ماتریسهای کوواریانس در تجزیه و تحلیل آماری تأکید میکند و بر نقش حیاتی آنها در حفظ پایایی استنتاجهای انجامشده تأکید میکند. این مطالعه بر اهمیت دقت در ارزیابی شایستگی منظورشناسانه در زمینه های آموزشی تأکید می کند. می توان نتیجه گرفت که ارزیابی مبتنی بر فعالیتهای کار-محور برای توسعه شایستگی منظورشناسانه دانشجویان زبان انگلیسی بسیار مفید است.
کلیدواژهها
موضوعات