Allameh Tabataba’i University PressIssues in Language Teaching2322-37154120150601Portfolio Assessment and the Enhancement of Higher Order Thinking through Multiple Intelligence and Dialogic Feedbackارزیابی نمونه فعالیت ها و گسترش تفکرات مرتبه بالاتر از طریق هوش چندگانه و بازخورد از طریق گفتگو251318810.22054/ilt.2015.3188ENAkramFaravaniPh.D. Candidate of TEFL, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, IranMahmood RezaAtaiProfessor of Applied Linguistics, Kharazmi University, IranJournal Article20160425The current emphasis on higher order thinking skills (HOTS) has inspired many EFL educators to explore the impact of merging different pedagogical teaching and assessment strategies on the enhancement of thinking skills. Responding to such a growing need to investigate the effect of diverse teaching strategies on HOTS, the present study aimed to explore the impact of the integration of portfolio assessment (PA), multiple intelligences (MI), and dialogic feedback (DF) on development of HOTS. Forty participants in two intact advanced classes were randomly assigned to control and treatment groups, receiving writing-based portfolio assessment (WBPA) and MI-oriented portfolio assessment with dialogic feedback (MIWBPADF), respectively. In the experimental group, the participants’ MI was initially measured and the data were used as a basis for grouping learners with the same dominant intelligence type in the same group.The participants in the MI-oriented portfolio assessment with dialogic feedback group received activities compatible with their dominant intelligence. The results of MANOVA revealed that the experimental group outperformed the other group with regard to their higher order thinking skills. The findings underscore the necessity of taking learners’ intelligences as a criterion for task selection and delivering feedback dialogically as instructional techniques for the enhancement of HOTS. This study has implications for teaching higher order thinking in EFL contexts.تاکید حال حاضر برمهارتهای تفکر مرتبه بالاتر ، بسیاری از مدرسان زبانهای خارجی را بر آن داشت که به بررسی تاثیر ترکیب روشهای گوناگون تدریس و ارزیابی بر افزایش مهارتهای تفکر بپردازند. در پاسخ به این نیاز رو به رشد برای مطالعه تاثیر راهبردهای مختلف تدریس بر مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیری که ادغام ارزیابی نمونه فعالیتها، هوش چندگانه، و بازخورد از طریق گفتگو بر پیشرفت یادگیری مهارتای تفکر مرتبه بالاتر میتواند داشته باشد انجام شد. برای این منظور، چهل زبانآموز سطح پیشرفته در دو کلاس به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند که در گروه کنترل ، روش تدریس بر اساس بررسی مستمرنمونه فعالیتهای نوشتاری و در گروه آزمایش بر اساس ادغام بازخورد از طریق گفتگو و بررسی مستمر فعالیتهای نوشتاری مبتنی بر هوش چندگانه بود. نتایج این تحقیق نشان داد فراگیران در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل پیشرفت بیشتری در یادگیری مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر داشتند. این یافتهها لزوم درنظرگرفتن هوش غالب زبانآموزان را به عنوان یک معیار برای انتخاب فعالیتهای کلاسی و ارائه بازخورد از طریق گفتگو برای ارتقای مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر مورد تاکید قرار میدهند. https://ilt.atu.ac.ir/article_3188_9696e7eb7d7eac0a16db4e519d9c59d1.pdfAllameh Tabataba’i University PressIssues in Language Teaching2322-37154120150601Iranian EFL Student-Teachers’ Multiple Intelligences and Their Self-Efficacy: Patterns and Relationshipsهوش های چندگانه دانشجو-معلم های زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی ایرانی و اتکا به نفس آنها: الگوها و روابط4727318910.22054/ilt.2015.3189ENZainabAbolfazli KhonbiPh.D. Candidate in TEFL, Urmia University0000-0002-9990-2666JavadGholamiAssistant Professor in TEFL, Urmia UniversityJournal Article20160425Nowadays, in line with trends in language teaching that follow the use of student-centered teaching/testing activities, there is growing consensus that students differ in their multiple intelligences. Furthermore, self-efficacy is one of the determining factors of success for people almost in any context. Assuming that the multiple intelligences profiles in tandem with self-efficacy of teachers may jointly work in shaping the efficiency and effectiveness of their teaching careers, this study investigated the relationship between Iranian EFL student-teachers’ multiple intelligences and their self-efficacy. Thirty five male and female EFL student-teachers from private language schools in Urmia completed Multiple Intelligences (McKenzie 1999) and the Teachers’ Senses of Efficacy Scale (Tschannen-Moran and Woolfolk-Hoy, 2001) questionnaires. A positive large correlation was found between total multiple intelligence and total self-efficacy of the student-teachers. The amount of R square in regression analysis indicated that teachers’ self-efficacy is accounted for by their multiple intelligences, and intrapersonal intelligence played a pivotal role in predicting self-efficacy of these teachers. The most frequently used and favored abilities were found to be intrapersonal and existential intelligences. Concerning self-efficacy sub-scales, teachers most reported to be self-efficacious in instructional strategies and student engagement. This study suggests that language teachers can benefit from multiple intelligences training programs and can apply the principles in their own classes in order to enhance the quality of the materials they deliver. امروزه٬ هم راستا با گرایشهای آموزش زبان که به دنبال نهادینه کردن فعالیت های آموزشی و آزمونسازی دانشجو محور هستند٬ پذیرش بیشتری در مورد تفاوتهای فردی و هوش های چندگانه دانشجویان وجود دارد. همچنین٬ اتکا به نفس یکی از عوامل تعیینکننده موفقیت افراد تقریبا در هر بافتی میباشد. با فرض اینکه نمایههای هوشهای چندگانه در تعامل با اتکا به نفس معلم ها به صورت مشترک ممکن است میزان بهره وری و کارآیی آموزشی معلمان را شکل دهند٬ این مطالعه به بررسی رابطه بین هوشهای چندگانه دانشجو-معلم های زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و اتکا به نفس آنها پرداخته است. در این راستا، سی و پنج دانشجو-معلم زن و مرد زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در موسسات خصوصی زبان ارومیه پرسشنامههای هوشهای چندگانه مک کنزی (1999) و مقیاس اتکا به نفس معلمان (چانن-موران و ولفلک-هوی٬ 2001) را تکمیل کردند. در مجموع رابطه قوی مثبتی بین هوشهای چندگانه و اتکا به نفس دانشجو-معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارج حاصل شد. مقدار مجذور آر (R Square)در تحلیل رگراسیون نشان داد هوشهای چندگانه اتکا به نفس معلمان را تعیین میکند و هوش درون-فردی در تعیین اتکا به نفس این معلمان نقش محوری دارد. بعلاوه بر اساس نتایج این پژوهش، بیشترین و محبوبترین توانایی٬ هوشهای درون-فردی و وجودی بودند. در مورد زیرمجموعه های اتکا به نفس٬ دانشجو-معلمان نشان دادند که در مقولههای مشارکت دانشجو و راهبردهای آموزشی اتکا به نفس بیشتری دارند. بر اساس این مطالعه پیشنهاد میشود که برنامههای آموزشی هوشهای چندگانه برای معلمان تهیه و تدوین گردد و از این اصول در جهت تقویت و ارتقای کیفیت ارائه مواد درسی توسط معلمان بهره گرفته شود. https://ilt.atu.ac.ir/article_3189_aaf203ead391439c173d54bed6f6629c.pdfAllameh Tabataba’i University PressIssues in Language Teaching2322-37154120150601Culture and Identity: Linking Iranian Identity Components and Cultural Dimensionsفرهنگ و هویت: ارتباط دادن اجزای هویت با ابعاد فرهنگی7849346310.22054/ilt.2015.3463ENFahimeSabooriPh.D. in TEFL, Ferdowsi University of Mashhad, IranRezaPishghadamProfessor in language education, Ferdowsi University of Mashhad, Iran0000-0001-6876-5139AzarHosseini FatemiAssociate Professor in TEFL, Ferdowsi University of Mashhad, IranBehzadGhonsooleyProfessor in TEFL, Ferdowsi University of Mashhad, Iran0000-0002-2478-540XJournal Article20160430Iranian identity cannot be conceived of as a uniform monolithic concept. But, thanks to certain upheavals in the history of the country, it has turned into the triple concept of national/Islamic/modern. Hofstede’s (2001) cultural framework represents a well-validated operationalization of culture based on six cultural dimensions (power distance, individualism/collectivism, masculinity/femininity, uncertainty avoidance, short-term/long-term orientation, and indulgence/restraint) and this study explores the association between these dimensions and the three components of Iranian identity. To this end, the Cultural Dimensions Scale (CDS) along with the Cultural Attachment Scale (CAS) were administered to a sample of Iranian university students. Multiple Correspondence Analysis and Multiple Regression Analysis were employed for data analysis. The results revealed a significant relationship between cultural dimensions and the identity components. It was also found that indulgence is the sole predictor of National Identity, whereas Religious Identity has four predictors, namely, power distance, collectivism, uncertainty avoidance, and short-term orientation. And, Western Identity is predicted by power distance and individualism. Finally, the results were discussed and implications for soothing Iranian identity crisis through cultural interventions were provided.هویت ایرانی را نمیتوان مفهومی یکپارچه در نظر گرفت. تاریخ ایران نشان میدهد که ایران ترکیبی از مدرینته/اسلام/ملیت میباشد. هافستد (2001) فرهنگ را به شش قسمت تقسیم می کند: فاصله قدرت، فردگرایی/جمعگرایی، مردسالاری/زنسالاری، گریز از عدم قطعیت، تمایل کوتاه مدت/بلندمدت، و لذت طلبی/سختکوشی. این پژوهش قصد دارد رابطه این ابعاد فرهنگی را با هویت بررسی نماید. بر این اساس، دو پرسشنامه ابعاد فرهنگی و اجزای هویتی به تعدادی از دانشجویان ایرانی از رشته های مختلف داده شد. از تحلیل کارسپاندنس و رگراسیون چندگانه برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد ارتباط معناداری میان ابعاد فرهنگی و اجزای هویتی وجود دارد که میتواند برخی از بحرانهای هویتی در جامعه ایرانی را توجیه کند. در پایان، نتایج مورد بحث و بررسی قرار گرفت و راهکارهایی برای کاهش بحران هویت ارائه شد. https://ilt.atu.ac.ir/article_3463_f011c7b79b2360f392b064c2337030d3.pdfAllameh Tabataba’i University PressIssues in Language Teaching2322-37154120150601Challenges in Promoting EFL Learners' Autonomy: Iranian EFL Teachers’ Perspectivesچالش های ترویج استقلال فراگیران زبان انگلیسی: دیدگاه معلمان زبان انگلیسی ایران9879346410.22054/ilt.2015.3464ENGoudarzAlibakhshiAssistant Professor, Allameh Tabataba'i University, IranJournal Article20160430Learner autonomy (LA) has always been a controversial issue among applied linguists. Several studies have been carried out to investigate the teachers' and learners' perceptions of learner autonomy as well as the feasibility of learner autonomy. Despite the importance of learner autonomy and the existence of several related studies, the challenges in promoting LA in Iranian institutes to the researcher’s best of knowledge have not been explored appropriately, yet. The main objective of the present study was to investigate the challenges in promoting learner autonomy from Iranian EFL teachers' perspectives. To do so, a qualitative research design was used. In doing so, 23 Iranian EFL teachers employed as full time teachers in different universities in Tehran, Iran were selected through purposive sampling. The data were collected through in-depth interviews and analyzed through content analysis following Randor model. Based on the content analysis of the interviews, three different themes were extracted. The firs most frequent observed theme, institution related challenges, consisted of prescribed objectives, materials, and assessment methods. The second theme, learner related challenges, consisted of seven sub-themes. However, the third extracted theme was teacher related challenges which consisted of four sub-themes. The findings can be used by teacher trainers, teachers, as well as EFL learners. It can be concluded that EFL teachers should receive training in learner autonomy through both pre-service and in-service training courses استقلال فراگیر همواره یک مسئله بحثبرانگیز میان زبانشناسان کاربردی بوده است. مطالعات متعددی به منظور بررسی برداشت معلمان و یادگیرندگان از استقلال فراگیر و همچنین امکان استقلال فراگیر انجام شده است. با وجود اهمیت استقلال فراگیر و وجود چندین مطالعه مرتبط، چالش در ترویج استقلال فراگیر در موسسات ایرانی به زعم محقق انجام نشده است. هدف اصلی این مطالعه بررسی چالشها در ترویج استقلال یادگیرنده از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی ایران بود. برای این کار، یک طرح تحقیق کیفی استفاده شده است. برای انجام این تحقیق ، 23 معلم زبان انگلیسی ایرانی در دانشگاه های مختلف در تهران به صورت هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه عمیق جمعآوری شده و از طریق تحلیل محتوا بر اساس مدل رندر تحلیل شده است. بر اساس تحلیل محتوای مصاحبهها، سه موضوع مختلف استخراج شد. اولین موضوع مشاهده شده، چالشهای مربوط به موسسه، شامل اهداف تجویزشده ، مواد و روشهای ارزیابی میباشد. دومین موضوع، چالشهای مربوط به فراگیر میباشد که از هفت زیرمجموعه تشکیل شده است. سومین موضوع به دست آمده، چالش های مربوط به معلم می باشد که از چهار زیرمجموعه تشکیل شده است. این یافتهها میتواند توسط معلمان، تربیتکنندگان معلمان و همچنین زبانآموزان استفاده شود. میتوان نتیجه گرفت که معلمان زبان انگلیسی باید آموزش لازم دراستقلال یادگیرنده را از طریق دورههای آموزشی قبل از خدمت و ضمن خدمت ببینند.https://ilt.atu.ac.ir/article_3464_5f97acf1c82149f4bbcd3f411836d02e.pdfAllameh Tabataba’i University PressIssues in Language Teaching2322-37154120150601The Impact of Individual Differences on the Interlanguage Pragmatics of Iranian EFL learners in Institutional Discourseتاثیر تفاوت های فردی بر روی کاربردشناسی میانزبانی زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی در گفتمان سازمانی12999319010.22054/ilt.2015.3190ENAshrafHaji MaibodiPh.D. candidate (TEFL), Department of Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, IranAli MohammadFazilatfarAssociate Professor, Yazd University, Iran0000-0001-6092-4633Journal Article20160425This study investigated the impact of individual differences like language proficiency, gender and age on the Iranian EFL learners interlanguage pragmatics in institutional discourse especially, their capacity to recognize and to rate pragmatic and grammatical infelicities in speech act situations of request and apology. To this end, one hundred and eighty-seven EFL university students at three academic levels—undergraduate, postgraduate and PhD—participated in the study. Cross-sectional data collection was undertaken to analyze the relationship between the variables and the speech acts recognized and rated by learners at different proficiency levels. A three way between subject analyses (ANOVA) showed quantitative differences among the three groups according to individual differences. Further, in-depth analyses of test items indicated that EFL learners’ at the three proficiency levels identified and rated grammatical errors as more serious than pragmatic errors. Results revealed qualitative, developmental information about the cognitive and individual traits followed in pragmatic awareness. One significant implication is that any account of the development of ILP should take into consideration the individual differences that will intervene between the stages of noticing and target like production. Moreover, being linguistically competent is not only essential for the EFL learner but acquiring pragmatic competence is also important.این پژوهش تاثیر تفاوتهای فردی همچون مهارت زبانی، جنسیت و سن بر روی کاربردشناسی میانزبانی فراگیران(زبان آموزان) ایرانی زبان انگلیسی در گفتمان سازمانی مخصوصاً توانایی آنان در بازشناسی و ارزیابی اشکالات کاربردی و دستوری در وضعیت گفتاری «درخواست و عذرخواهی» را بررسی می کند. به این منظور، 187 دانشجوی EFL زبان انگلیسی در سه سطح دانشگاهی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در این پژوهش مشارکت کردند. گردآوری دادهها به صورت مقطعی برای تجزیه و تحلیل ارتباط بین متغیرها و گفتار که توسط زبان آموزان در سطوح مختلف مهارتی بازشناسی شده و مورد سنجش قرار گرفته اند، انجام شده است. سه روش تحلیل واریانس تفاوت های کمی را بین سه گروه براساس تفاوت های فردی نشان داد. علاوه براین، تحلیل عمیق آیتم های آزمون نشان داد که زبان آموزان در سه سطح مهارتی، اشکالات دستوری را به صورت جدیتر از اشکالات کاربردی تشخیص داده و ارزیابی کرده اند. نتایج، اطلاعات توسعهای و کیفی در مورد ویژگیهای شناختی و فردی را به تبع اطلاعات کاربردی آشکار کرد. یکی از الزامات قابل توجه آن است که در هر گونه توضیحی از توسعه توانش کاربردشناختی، تفاوت های فردی که بین مراحل شناخت و هدف همچون تولید، ایجاد شده باید مورد توجه قرار گیرد. علاوه براین، مهارت زبان شناختی نه تنها برای زبان آموزان ضرورت دارد، بلکه دستیابی به مهارت کاربردی نیز مهم است.https://ilt.atu.ac.ir/article_3190_c6aac7cb827e51c1d02cba5ce732eb85.pdfAllameh Tabataba’i University PressIssues in Language Teaching2322-37154120150601Complementiser Phrase: The Case of English Wh-Embedded Clausesعبارت متمم ساز: موضوع پرسشوارههای درونهشدگی زبان انگلیسی155131319110.22054/ilt.2015.3191ENAli AkbarJabbariAssociate Professor, Yazd University, Iran0000-0001-7094-6676Ali AkbarAriamaneshM.A. in TEFL, Yazd University, IranJournal Article20160425English main-clause wh-questions form complementiser phrases with wh-words preposed to spec-C position. This is because English wh-words, as verb-complements originally, are strong enough to trigger wh-movement and auxiliary inversion. Persian EFL learners encounter an over-differentiation problem regarding the acquisition of auxiliary inversion rule in English standard questions. Once they have acquired the rule, the learners are very likely to overgeneralize it to English indirect or embedded questions. The present study aimed to discover Persian EFL learners' knowledge of wh-embedded clauses, specifically, when producing them orally. To this end, 48 Persian EFL learners at tertiary level took part as participants. An oral reproduction test of English wh-embedded clauses, a translation task, and a grammaticality judgment test containing wh-embedded clauses were used as instruments to collect data. The results revealed that the lower intermediate learners had problems in producing and reproducing correct wh-embedded clauses. Similarly, some problems were detected in the grammaticality judgment test. Difficulties were also observed with the intermediate and upper-intermediate learners. The major finding was obtained in the oral reproduction test where there was no significant difference among three proficiency groups of learners regarding the correct use of English wh-embedded clauses. The recent finding confirms the need for more work on Persian EFL learners' oral language production with an emphasis on wh-embedded clauses. پرسشوارههای اصلی زبان انگلیسی شامل عبارات متمم سازی هستند که در آنها کلمه پرسشی به جایگاه شاخص منتقل شده است. این اتفاق بدین دلیل می افتد که کلمات پرسشی زبان انگلیسی، که در اصل متمم فعل می باشند، آنقدر قوی هستند که به ابتدای جمله حرکت کنند و موجب وارونگی فعل کمکی شوند. فارسیزبانانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند با یک دشواری ناشی از تفاوتی اساسی بین دو زبان مواجه میشوند که مربوط به فراگیری قاعده وارونگی فعل کمکی در پرسشهای استاندارد زبان انگلیسی است. پس از یادگیری قاعده مذکور، احتمال زیادی وجود دارد که فراگیران این قاعده را به شکل نابجایی به پرسشوارههای غیرمستقیم یا درونه شدگی زبان انگلیسی تعمیم دهند. هدف از این پژوهش بررسی دانش فراگیران فارسیزبان درمورد پرسشوارههای درونهشدگی زبان انگلیسی مخصوصا هنگام تولید شفاهی این پرسشوارهها است. بدین منظور 48 زبانآموز فارسی زبان در سطح دانشگاه به عنوان شرکتکننده انتخاب شدند. یک آزمون بیان شفاهی پرسشوارههای درونهشدگی زبان انگلیسی، یک آزمون ترجمه، و یک آزمون قضاوت دستوری شامل پرسشوارههای درونهشدگی به عنوان ابزارهای جمع آوری داده استفاده شدند. نتایج نشان داد که فراگیران سطح متوسط پایین در تولید و بیان صحیح پرسشوارههای درونهشدگی مشکلاتی داشتند. به همین شکل دشواریهایی در آزمون قضاوت دستوری مشاهده شد. همچنین دشواریهایی برای فراگیران سطح متوسط و متوسط بالا هم مشاهده شد. نتیجه اصلی در آزمون بیان شفاهی به دست آمد، جایی که تفاوت معناداری بین فراگیران در سه گروه بسندگی زبانی در مورد تولید صحیح پرسشوارههای درونهشدگی زبان انگلیسی مشاهده نشد. این یافته تایید می کند که کار بیشتری پیرامون تولید شفاهی زبان انگلیسی توسط فراگیران فارسیزبان با تاکید بر پرسشوارههای درونهشدگی زبان انگلیسی مورد نیاز است.https://ilt.atu.ac.ir/article_3191_a9afb97fce9f0e27458c837841bd776f.pdf