@article { author = {Mirzaei Shojakhanlou, Meisam and Mahmoudi, Raziyea and Farrokhi, Farahman}, title = {Prediction of Iranian EFL Learners’ Production of Request Speech Act and Communication Apprehension by the Big Five Personality Traits}, journal = {Issues in Language Teaching}, volume = {11}, number = {2}, pages = {219-254}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University Press}, issn = {2322-3715}, eissn = {2476-6194}, doi = {10.22054/ilt.2022.64863.660}, abstract = {Given that students’ personality traits can have a powerful role in language learning, this study sought to investigate how well L2 leaners’ communication apprehension and request speech act can be predicted through the components of the Big Five Personality traits (extraversion, agreeableness, conscientiousness, neuroticism, and openness). The study also examined which of these traits could be the best predictor of L2 learners’ communication apprehension (CA) and request speech act. One hundred and seventy-nine Iranian EFL learners at three universities in Shiraz, Iran were recruited. To single out the participants for the study, Oxford Placement Test was employed. To identify the learners’ personality traits, gauge their pragmatic competence of request speech act, and measure their communication apprehension, The Big-Five Inventory, Discourse Completion Task, and the Personal Report of Communication Apprehension (PRCA-24) were applied, respectively. Standard multiple regression was used and the results showed that the Big Five personality can predict L2 learners’ communication apprehension and request speech act ability. Moreover, the results evidenced that extraversion and neuroticism largely contributed to L2 learners’ request speech act ability and CA, respectively. The findings offer implications for EFL teachers in helping their students increase their speech act productions and managing their communication apprehension based on their personality traits.}, keywords = {the Big Five personality traits,individual differences,request speech act ability,communication apprehension}, title_fa = {پیش بینی توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی زبان آموزان ایرانی به کمک پنج ویژگی بزرگ شخصیتی}, abstract_fa = {مطالعه توانایی پیش بینی کنندگی ویژگی های شخصیتی دانش آموز در یادگیری زبان دوم از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین، هدف این مطالعه آن بوده است که تا چه اندازه پنج ویژگی بزرگ شخصیتی (برونگرایى، خوشایندی، وظیفه شناسی ، روان رنجوری وگشودگی) به خوبی می توانند توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی زبلن آموزان ایرانی را پیش بینی کنند. همچنین، هدف این تحقیق این بوده است که کدامیک از این پنج ویژگی بزرگ شخصیتی بهترین پیش بینی کننده توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی است. شرکت کنندگان در این تحقیق 179 دانشجوی ایرانی بودند که در سه دانشگاه در شهر شیراز در رشته زبان انگلیسی و در مقطع کارشناسی تحصیل می کردند. از آزمون سطح آکسفورد، پرسشنامه پنج ویژگی بزرگ شخصیتی ، تکلیف تکمیل گفتمان و گزارش شخصی اضطراب ارتباطی به عنوان ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق استفاده گردید. پس از انجام رگرسیون چندگانه استاندارد برای تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج نشان داد که مؤلفه های پنج ویژگی بزرگ شخصیتی به طور قابل ملاحظه ای توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی را پیش بینی می کنند. علاوه بر این، از میان پنج ویژگی بزرگ شخصیتی ، " روان رنجوری " و "برونگرایی" به ترتیب بیشترین سهم را در پیش بینی توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی داشته است. بنابراین، نتایج این مطالعه نشان می دهد که ترکیب پنج ویژگی بزرگ شخصیتی به عنوان پیش بینی کننده توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی در برنامه درسی فراگیران زبان خارجی می تواند به طور قابل ملاحظه ای مفید باشد.}, keywords_fa = {پنج ویژگی بزرگ شخصیتی؛ تفاوتهای فردی,توانایی منظورشناختی درخواست کننده؛ اضطراب ارتباطی}, url = {https://ilt.atu.ac.ir/article_14110.html}, eprint = {https://ilt.atu.ac.ir/article_14110_4f1d9d7884c82653a1e44a21809841fd.pdf} }