@article { author = {Mohammed Qadir, Emad and Yousofi, Nouroddin}, title = {Examining the Effect of Scaffolding Instruction on Critical Thinking Skills of Iranian EFL Learners}, journal = {Issues in Language Teaching}, volume = {10}, number = {2}, pages = {145-170}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University Press}, issn = {2322-3715}, eissn = {2476-6194}, doi = {10.22054/ilt.2022.60798.593}, abstract = {In recent years, the importance of thinking skills in education has attracted the attention of researchers. To this end, this study investigated the effect of scaffolding and implicit instructions on the critical thinking skills (i.e., inference, evaluation, analysis, inductive and deductive reasoning) of EFL learners. To this end, 20 EFL learners who were taking an IELTS course at a language institute in two intact classes were chosen as the participants. One group was randomly assigned as the experimental group and their critical thinking skills were scaffolded following Vygotsky’s developmental model of the Zone of Proximal Development, and the other group was assigned as the control group and received implicit instruction for promoting critical thinking skills. California Critical Thinking Skills Test Form B developed by Facione and Facione (1993) was used to check the participants’ critical thinking skills. The results of the paired-samples t-test displayed that scaffolding and implicit instructions enhanced the EFL learners’ critical thinking. The analyses of the independent-samples t-test showed that the experimental group promoted their critical thinking to a greater extent in comparison with the control group. The findings of one-way MANCOVA indicated that by controlling for the pre-tests, scaffolding instruction was more effective than implicit instruction in developing the EFL learners’ critical thinking skills.}, keywords = {Critical thinking skills,scaffolding instruction,implicit instruction}, title_fa = {تأثیر آموزش مرحله ای بر مهارت های تفکر انتقادی زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی}, abstract_fa = {مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش مرحله ای و آموزش ضمنی بر مهارت های تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، استنتاج، ارزیابی، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی) زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخته است. به همین منظور، دو گروه هر کدام با ده زبان آموز که در دوره آیلتس شرکت کرده بودند به عنوان شرکت کنندگان مطالعه حاضر انتخاب شدند. یکی از گروه ها به طور تصادفی به عنوان گروه آزمایش تعیین شد و مهارت های تفکر انتقادی آنها بر اساس مدل ویگوتسکی بصورت آموزش مرحله ای تدریس شد، و گروه دیگرکه به عنوان گروه کنترل منصوب شد مهارت های تفکر انتقادی آنها به صورت آموزش ضمنی تدریس شد. مهارت های تفکر انتقادی شرکت کنندگان توسط مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا ارزیابی شد. نتایج پیرسامپل تی تست نشان داد که با استفاده از آموزش مرحله ای و آموزش ضمنی تفکر انتقادی زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به طور قابل توجهی توسعه یافت. تجزیه و تحلیل ایندیپندنت سامپل تی تست نشان داد که دانش آموزان گروه آزمایش از نظرتفکر انتقادی بهتر از گروه کنترل عمل می کنند. نتایج مانکووا همچنین نشان داد که آموزش مرحله ای موثرتر از آموزش ضمنی در رشد مهارت های تفکر انتقادی زبان آموزان است.}, keywords_fa = {مهارت های تفکر انقادی,آموزش مرحله ای,آموزش ضمنی}, url = {https://ilt.atu.ac.ir/article_13760.html}, eprint = {https://ilt.atu.ac.ir/article_13760_a7c9a0de3b304a85954ed583e5735871.pdf} }