@article { author = {Jalilifar, Alireza and Hemmati, Ali}, title = {Construction of Evaluative Meanings by Kurdish-Speaking Learners of English: A Comparison of High- and Low-Graded Argumentative Essays}, journal = {Issues in Language Teaching}, volume = {2}, number = {2}, pages = {57-84}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University Press}, issn = {2322-3715}, eissn = {2476-6194}, doi = {}, abstract = {Academic writing ability is an important goal that learners of English as a Second Language (ESL) or English as a Foreign Language (EFL) try to attain. While ESL students’ academic writings have been widely explored, owing to few studies investigating appraisal resources in EFL students’ argumentative writing, the gap still exists about EFL students’ academic writing. This study aimed to see how Kurdish-speaking learners of English employ appraisal resources in their writings. It further aimed to explore whether the appraisal framework can be utilized as an assessment scale for evaluating the students’ argumentative writing. To this end, the study investigated the argumentative essays written by 15 bilingual Kurdish-Iranian graduates of English within the framework of the appraisal theory. The instruments applied in this study consisted of a modified rating scale for assessing the essays in terms of the macrostructures exploited in them and the framework for the analysis of appraisal resources. Quantitative findings revealed high-graded essays employ more attitudinal items and fewer monoglossic resources than low-graded ones. Qualitatively, the high-graded essays articulated attitudinal values in nominal forms and sometimes in a backgrounded manner while these values were mostly presented by surge of feelings and in a foregrounded way in the low-graded essays. Regarding engagement, unlike the high-graded essays, the low-graded ones were poor in recognizing other voices and alternative positions. Inspired by the strength of the appraisal model evaluating writing, results suggest that high-graded essays are successful in positioning readers attitudinally and clarifying the ethical message to readers.}, keywords = {argumentative writing,appraisal theory,high- and low-graded essays,Kurdish}, title_fa = {مقایسه ساختن معانی ارزشیابی در مقالات استدلالی قوی و ضعیف دانشجویان کرد زبان}, abstract_fa = {کسب  مهارت نوشتن علمی هدف مهمی است که دانشجویان  رشته زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم یا خارجی) سعی در تحقق آن دارند. علی رغم بررسی گسترده نوشتار دانشجویان رشته زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم) در مطالعات گذشته، در خصوص بررسی نشانه­های ارزشیابی در متون استدلالی دانشجویانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند، هنوز مطالعات کافی صورت نگرفته است. مطالعه حاضر، مقالات (انشاء های) استدلالی (15 مورد) دانشجویان کرد ­زبان ایرانی رشته زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد را در چارچوب نظریه ارزشیابی بررسی کرد. هدف این تحقیق در مرحله اول، بررسی چگونگی کاربرد ابزارهای ارزشیابی در مقالات دانشجویان رشته زبان انگلیسی با پیشینه زبانی کردی بود، و در مرحله دوم، بررسی کاربرد نظریه ارزشیابی در تصحیح مقالات استدلالی بود. جهت نیل به اهداف تحقیق، از یک مقیاس اصلاح شده برای تصحیح مقالات و همچنین نظریه ارزیابی استفاده شد. نتایج کمی نشان داد که در مقالات با نمره بالا (قوی)، در مقایسه با مقالات با نمره پایین (ضعیف)، نشانه­های نگرشی بیشتر و علائم تک صدایی کمتری استفاده شده بود. از نظر کیفی، مقالات قوی، نشانه­های نگرشی را به صورت اسمی و در مواقعی در حالت پس­زمینه ای به کار بردند. در مقابل، مقالات ضعیف این نشانه­ها را به صورت پیش زمینه ای مورد استفاده قرار دادند. در خصوص رابطه نویسنده و خواننده، بر خلاف مقالات با نمره بالا، مقالات ضعیف کمتر به دیگر دیدگاه­ها و نظرات جایگزین توجه می کردند. یافته ها همچنین نشان داد که مقالات قوی در خصوص تحت تاثیر قرار دادن خواننده از نظر نگرشی و انتقال پیام  اخلاقی موفق بودند. سر انجام این که، با توجه به نتایج،  نظریه ارزشیابی می­تواند به عنوان مقیاسی در ارزیابی متون استدلالی مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {نوشتار استدلالی,نظریه ارزشیابی,مقالات قوی و ضعیف,زبان کردی}, url = {https://ilt.atu.ac.ir/article_1363.html}, eprint = {https://ilt.atu.ac.ir/article_1363_46ce400f40e54f3f07121049e5d7d896.pdf} }