@article { author = {Saeedakhtar, Afsaneh}, title = {The primary and secondary effects of data-driven learning on high- and low-intermediate learners’ Knowledge of collocations}, journal = {Issues in Language Teaching}, volume = {9}, number = {2}, pages = {311-346}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University Press}, issn = {2322-3715}, eissn = {2476-6194}, doi = {10.22054/ilt.2021.52953.505}, abstract = {The present study scrutinized the role of data-driven learning in recognizing and producing collocations by high- and low-intermediate learners of English. Moreover, the influence of secondary effect (or transfer of training) on learning secondary collocations (collocations not provided in concordancing but embedded implicitly in tasks) was examined. The learners’ attitudes towards the effect of concordancing on learning collocations and their attitude change over time were also elicited through a questionnaire. A total of 40 Iranian learners were randomly divided into an experimental and a control group. Each group was further subdivided into high- and low-intermediate learners. The experimental group received a 10-session treatment in which they had access to concordancing to perform the paraphrasing tasks. The control group was taught the same collocations in a traditional explicit way. Results revealed that the high-intermediate learners benefitted from concordancing in both primary and secondary learning of collocations more than the low-intermediate learners. Both high- and low-intermediate groups appreciated the positive role of concordancing in learning collocations and stated that their attitudes towards concordancing changed positively over time.}, keywords = {Keywords: collocations,concordancing,data-driven learning,level of proficiency,transfer of training}, title_fa = {تاثیر اولیه و ثانویه یادگیری داده محور بر دانش هم آیی زبان آموزان با سطح توانش بالا و پایین متوسط}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی تاثیر داده‌محور بر تشخیص و تولید هم‌آیی‌ها‌ی زبان‌آموزان با سطح توانش انگلیسی بالا و پایین متوسط پرداخت. همچنین تاثیر ثانویه داده‌محور بر هم‌آیی‌های ثانویه (هم‌آیی‌هایی که در واژه‌یاب گنجانده نشده بودند ولی به صورت مستتر در تکالیف استفاده شده بودند) نیز مورد بررسی قرار گرفت. نگرش زبان‌آموزان نسبت به نقش واژه‌یاب در یادگیری هم‌آیی‌ها و تغییر نگرش آنها در طی فرایند پژوهش نیز از طریق مصاحبه مورد ارزیابی قرار گرفت. حدود 40 زبان‌آموز ایرانی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. هر گروه به دو زیرگروه سطح توانش بالا و پایین نیز تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه به واژه‌یاب دسترسی داشتند تا تکلیف دوباره‌نویسی را انجام دهند. نتایج حاکی از آن است که زبان‌آموزان با سطح توانش بالا بیشتر از زبان‌آموزان با سطح توانش پایین از تاثیر اولیه و ثانویه واژه‌یاب بهره‌مند شدند. هر دو زیرگروه، نگرش مثبتی به تاثیر واژه‌یاب در یادگیری هم‌آیی‌ها داشتند و این نگرش با گذر زمان پررنگتر شد.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی: هم‌آیی‌ها,واژه‌یاب,یادگیری داده‌محور,سطح توانش,تاثیر ثانویه}, url = {https://ilt.atu.ac.ir/article_12561.html}, eprint = {https://ilt.atu.ac.ir/article_12561_b77ffa033955f37436def6d5735a4eba.pdf} }