@article { author = {Marboot, Kobra and Roohani, Ali and Mirzaei, Azizullah}, title = {Investigating Iranian EFL Students’ Metacognitive Online Reading Strategies, Critical Thinking, and Their Relationship: A Mixed-Methods Study}, journal = {Issues in Language Teaching}, volume = {9}, number = {1}, pages = {151-182}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University Press}, issn = {2322-3715}, eissn = {2476-6194}, doi = {10.22054/ilt.2020.50833.475}, abstract = {The digital information age requires skills and strategies that are crucial in comprehending online academic texts. Also, research has emphasized the crucial role of critical thinking (CT) in education. Thus, this explanatory sequential mixed-methods study aimed to (a) identify Iranian EFL students’ metacognitive online reading strategies and CT skills, and (b) investigate the possible relationship between Iranian EFL students’ metacognitive online reading strategies in academic texts with their CT skills. To these ends, 80 Iranian EFL university students, selected nonrandomly from Shahrekord University, took part in this study and responded to the Pookcharoen’s (2009) Online Survey of Reading Strategies and Facione, Facione, Blohm, and Giancarlo’s (2002) California Critical Thinking Skills Test. In the follow-up, to probe into metacognitive online reading strategy use, 10 Iranian EFL university students were selected to do think-aloud online reading tasks. The descriptive statistics indicated that the EFL university students greatly preferred to use problem solving strategies more, followed by different global and support reading strategies respectively. Also, evaluation and inductive (sub)skills of CT were used mostly by the university students. Moreover, the results of the think-aloud provided evidence in support of quantitative results, confirming various problem solving, global and support strategy use in online academic reading. Furthermore, Pearson correlations revealed a positive and significant relationship, though it was small, between metacognitive online reading strategy use and CT skills. Integrating the findings from the quantitative and qualitative components call for metacognitive strategy assistance and instruction and CT development to improve online reading comprehension.}, keywords = {Critical Thinking,EFL students,Mixed-Methods,Online Reading,Metacognitive strategies}, title_fa = {بررسی راهبردهای فراشناختی در خواندن متون بر‌خط و تفکر انتقادی و رابطه آنها بین دانشجویان زبان انگلیسی از طریق روش ترکیبی}, abstract_fa = {عصر اطلاعات دیجیتال، راهبردها و مهارتهایی را می‌طلبد که در درک‌ مطلب متون علمی بر‌خط ضروری هستند. همچنین، پژوهشها بر نقش مهم تفکر انتقادی در حوزه‌ آموزش تاکید دارند. بنابراین پژوهش ترکیبی توضیحی-متوالی جهت بررسی اهداف زیر طراحی شد: (الف) تعیین راهبردهای فراشناختی در خواندن متون بر‌خط و تفکر انتفادی دانشجویان زبان انگلیسی و (ب) رابطه‌ی احتمالی بین راهبردهای فراشناختی در خواندن متون علمی بر‌خط و تفکر انتقادی در دانشجویان زبان. بدین منظور، 80 دانشجوی زبان انگلیسی که به طور غیر-تصادفی از دانشگاه شهرکرد انتخاب شده بودند، در این تحقیق شرکت کردند و به پرسشنامه راهبردهای خواندن متون بر‌خط (پوکچاریوئن، 2009) و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا (فشیون و همکاران، 2002) پاسخ دادند.درادامه، برای بررسی بیشتر استفاده از راهبردهای خواندن متون آنلاین، 10 نفر از شرکتکنندگان داوطلب برای شرکت در فعالیت‌های بلند‌اندیشی انتخاب شدند. نتایج تجزیه و تحلیل توصیفی نشان داد که دانشجویان زبان انگلیسی تمایل داشتند که، به ترتیب، از راهبردهای حل مسئله، فراگیر و حمایتی استفاده کنند. همچنین، زیرمقیاس‌های ارزیابی و استدلال استقرایی تفکر انتقادی بیشتر توسط دانشجویان زبان انگلیسی به کار رفتند. نتایج بلند‌اندیشی ضمن تصدیق نتایج کمی نشان داد که این دانشجویان از راهبردهای متفاوت حل مسئله و فراگیر و حمایتی در خواندن بر‌خط استفاده می‌نمایند. همبستگی پیرسون نیز حاکی از رابطه‌ی مثبت و معنی‌داری، هرچند اندک، بین راهبردهای فراشناختی بر‌خط و تفکر انتقادی بود. نتایج کمی و کیفی تحقیق بر ضرورت حمایت و آموزش راهبردی فراشناختی و توسعه مهارتهای تفکر انتقادی برای درک بهتر متون برخط تاکید می‌نماید.}, keywords_fa = {تفکر انتقادی,دانشجویان زبان انگلیسی,روش ترکیبی,خواندن برخط,راهبرد فراشناختی}, url = {https://ilt.atu.ac.ir/article_11289.html}, eprint = {https://ilt.atu.ac.ir/article_11289_f2754cdc13ad0e82d5776ac8956a9101.pdf} }