@article { author = {Adel, Seyyed Mohammad Reza and Egtesadi, Ahmadreza and Sadeghi, Fatemeh}, title = {Construction and Validation of a Critical Pedagogy Questionnaire to Assess ELT Teachers: A Mixed-Method Study}, journal = {Issues in Language Teaching}, volume = {8}, number = {1}, pages = {333-375}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University Press}, issn = {2322-3715}, eissn = {2476-6194}, doi = {10.22054/ilt.2020.46289.421}, abstract = {The transformational approach (Freire, 1998) can be achieved through critical pedagogy. The present study describes the development and validation of a questionnaire to access critical pedagogy for evaluating teachers’ perceptions of critical pedagogy in two different contexts i.e. public and private schools. This study used a mixed-method design. In the qualitative phase, 15 experienced high school teachers from public and private schools in Sabzevar, Iran, participated in a semi-structured interview. Based on the result of the constructivist grounded work and the literature review, the main constructs of critical pedagogy were described. Then, an eight-construct operationalization of language teaching was presented, describing the fundamental principles of language teaching from the point of view of critical pedagogy. In the quantitative phase, 180 valid questionnaires, obtained from 59 males and 121 females, were used to run the Confirmatory Factor Analysis using the software LISREL 8.5. This resulted in a 70-item, five-point Likert-scale instrument with satisfactory construct validity which was based on the 21 constructs of critical pedagogy. As a validated measurement, the Critical Pedagogy Questionnaire can be highly useful for the researchers and designers in the field of ELT, English teachers, and instructors to evaluate the perception of their learners on critical pedagogy.}, keywords = {Critical Pedagogy Questionnaire,Mixed-method Design,Constructivist Grounded Theory,Confirmatory Factor Analysis}, title_fa = {ساخت و اعتبار سنجی پرسشنامه آموزش انتقادی جهت ارزیابی معلمان زبان انگلسی: یک مطالعه آمیخته}, abstract_fa = {می توان از طریق آموزش انتقادی به رویکرد تحول گرا (فرییر، 1998) دست یافت. مطالعه پیش رو به شرح ساخت و اعتبار سنجی پرسشنامه ای جهت دستیابی به آموزش انتقادی می پردازد تا دیدگاه معلمان را درباره آموزش انتقادی در دو محیط مختلف یعنی مدارس دولتی و آموزشگاه های خصوصی مورد ارزیابی قرار دهد. در این مطالعه از طرح آمیخته استفاده شده است. در مرحله کیفی تحقیق، 15 معلم باتجربه مدارس دولتی و آموزشگاه های خصوصی شهر سبزوار، ایران، در یک مصاحبه نیمه ساختاری شرکت کردند. بر اساس نتایج حاصل از روش داده بنیاد سازه گرا و نیز پیشینه تحقیق، سازه های اصلی آموزش انتقادی شرح داده شد. سپس طی یک فرایند عملیاتی هشت سازه اساسی مربوط به آموزش زبان ارائه گردید که به شرح اصول اصلی آموزش زبان از نقطه نظر آموزش انتقادی می پردازد. در مرحله کمی تحقیق، 180 پرسشنامه معتبر که از 59 مرد و 121 زن جمع آوری شد جهت اجرای تحلیل عامل تاکیدی با استفاده از نرم افزار لیزرل 5/8 بکار گرفته شد. این امر منجر به ساخت یک ابزار با مقیاس لیکرت پنج امتیازی و اعتبار سازه رضایت بخش بر مبنای 21 سازه آموزش انتقادی حاوی 70 سوال گردید. به عنوان یک اندازه گیری معتبر، پرسشنامه آموزش انتقادی می تواند برای پژوهشگران و طراحان در حوزه آموزش زبان انگلیسی، معلمان و مدرسان زبان جهت سنجش دیدگاه فراگیران شان درباره آموزش انتقادی بسیار مفید واقع شود.}, keywords_fa = {پرسشنامه آموزش انتقادی,طرح روش تحقیق آمیخته,نظریه داده بنیاد سازه گرا,تحلیل عامل تاکیدی}, url = {https://ilt.atu.ac.ir/article_10962.html}, eprint = {https://ilt.atu.ac.ir/article_10962_48c95a015da17e309e136b7c8d458294.pdf} }