دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
تعداد مشاهده مقاله 501,516
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 266,238
نسبت مشاهده بر مقاله 2365.64
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1255.84
تعداد مقالات ارسال شده 881
تعداد مقالات رد شده 380
درصد عدم پذیرش 43
تعداد مقالات پذیرفته شده 136
درصد پذیرش 15

نشریه مسائل آموزش زبان در ارزیابی سال 1400 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق به اخذ درجه مجله علمی با رتبه الف شده است و هم اکنون در فهرست اصلی نشریات پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) قرار دارد.

آموزش مسائل زبان:یک نشریه دسترسی-آزاد، دو سو-ناشناس، و همکار-بررسی است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر میشود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین‌المللی با تمرکز بر مباحث آموزش زبان پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه آموزش زبان انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته های مرتبط با موضوعات مهم آموزش زبان را گزارش می دهند است.   

به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی-آزاد پایه گذاری شده است. بارگزاری مقاله و ارسال مقاله دارای هزینه مصوب از سوی دانشگاه است.

نشریه مسائل آموزش زبان در دو نسخه چاپی و آنلاین منتشر می شود.

نشریه با همکاری انجمن علمی آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران ایران (تلسیA) منتشر می‌شود.

مقاله پژوهشی آموزش
عوامل تعیین کننده دانش محتوای آموزشی فناورانه معلمان زبان انگلیسی پیشرو ایران

مجتبی مقصودی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.72069.754

چکیده
  این مطالعه با هدف توصیف متغیرهای مؤثر بر دانش محتوایی تربیتی فناوری معلمان زبان انگلیسی پیش از خدمت انجام شد. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح توصیفی همبستگی استفاده شد. از این روی 203 دانشجو معلم (82 مرد و 120 زن) مشغول به تحصیل در سال چهارم دانشگاه فرهنگیان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه‌ای شامل هفت بخش و 39 گویه که هر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش
مسئله‌سازیِ فلسفیِ تحقیقات انجام شده در مورد شناخت معلمان زبان انگلیسی در مقایسه با تدریس شان: یک مدل تفسیری انتقادی

س سید بهروز بهزادی؛ ناصر رشیدی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 67-118

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.74353.783

چکیده
  حوزه شناخت معلم، به عنوان یک حوزه اصلی در تربیت معلم، به آنچه معلمان فکر میکنند، میدانند و انجام میدهند میپردازد (بورگ، 2003). یکی از موضوعات پیچیدهای که در تحقیقات 50 سال اخیر در مورد شناخت معلم پدیدار شده است، عدم همسویی بین تفکرات و عملکرد معلم است. در این مطالعه، از چارچوب ترکیبی تفسیری انتقادی برای شناسایی عواملی که بین گفتار و رفتار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی منظورشناسی بین‌زبانی
بررسی نقش استراتژی های یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور

صبا بشیری؛ سامان عبادی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 119-150

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.74030.778

چکیده
  مطابق با نظریۀ اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی ، یادگیری زبان مبتنی بر بازی دیجیتال و ارزشیابی پویا فرصت های یادگیری زبان را از طریق تعامل اجتماعی-فرهنگی ارائه می دهند. این مطالعۀ کمی با هدف بررسی نقش استراتژی‌های یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور انجام شد. شرکت‌کنندگان ما شامل سی زبان‌آموز انگلیسی سطح متوسط ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
تاثیر رویکرد عصب-روانشناختی آموزش زبان بر دانش نهادینه و تصریحی زبان آموزان پیرامون حروف تعریف در زبان انگلیسی

مرضیه باقرکاظمی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 151-180

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.75046.792

چکیده
  رویکرد عصب-روانشناختی بر این ادعا استوار است که دانش نهادینه و تصریحی دستور زبان در نتیجه آموزش پروژه-محور،عمدتاً شفاهی و فشرده ساختارها حاصل می شود. مطالعه حاضربه بررسی تأثیر این رویکرد آموزشی بر فراگیری حروف تعریف زبان انگلیسی در میان 43 زبان آموز ایرانی سطح پیش متوسط (20 زبان آموز در گروه کنترل و 23 زبان آموز در گروه آزمایش) پرداخت. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
تاثیر نظم دهی تکالیف آشنا بر گوش کردن به تکالیف اشنا

بهمن امینی؛ عباس بیات؛ کیوان محمودی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 181-215

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.73221.769

چکیده
  در دهه های اخیر، بسیاری از محققین یادگیری زبان دوم نقش اصلی سازماندهی تکالیف شناختی متوالی را در آموزش زبان مبتنی بر تکالیف شناسایی کرده اند. ارائه انواع توالی تکالیف مختلف به طور فزاینده ای برای طراحان برنامه درسی ضروری شده است. این تحقیق به بررسی مبنای نظری توالی تکالیف می پردازد، که ادعا می کند وظایف آموزشی باید به صورت شناختی از ...  بیشتر

گونه کلام و حرکت در چکیده ها: بررسی پایان نامه ها و رساله های رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه علامه طباطبایی از سال 1367-1394

امیر زندمقدم؛ حسین میهمی

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1395، ، صفحه 23-1

https://doi.org/10.22054/ilt.2016.7714

چکیده
  چکیده­ها در مقالات مختلف به عنوان انگیزه­دهنده هایی تلقی می­شوند که خوانندگان یک مقاله را به خواندن کل مقاله ترغیب می­کنند. اگرچه چکیده­ها به عنوان قسمت مهمی از مقالات در نظر گرفته می­شوند، اما تحقیقات کمی در خصوص گونه­های کلامی در آنها و بویژه چکیده مقالات آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شده است. بر این اساس ...  بیشتر

مقایسه ساختن معانی ارزشیابی در مقالات استدلالی قوی و ضعیف دانشجویان کرد زبان

علیرضا جلیلی‌فر؛ علی همتی

دوره 2، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 57-84

چکیده
  کسب  مهارت نوشتن علمی هدف مهمی است که دانشجویان  رشته زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم یا خارجی) سعی در تحقق آن دارند. علی رغم بررسی گسترده نوشتار دانشجویان رشته زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم) در مطالعات گذشته، در خصوص بررسی نشانه­های ارزشیابی در متون استدلالی دانشجویانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند، هنوز مطالعات ...  بیشتر

ارزیابی مقابله ای کتب درسی: نمود اهداف یادگیری در کتب ملی و بین المللی آموزش زبان انگلیسی

علی دباغ؛ علیرضا صفائی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 249-277

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.48071.440

چکیده
  پژوهش حاضر اهداف یادگیری ارائه شده در کتاب‌های درسی جدید ملی آموزش زبان انگلیسی ایران تحت عنوان «مجموعه پراسپکت و ویژن» را بررسی و آن‌ها را با اهداف ذکرشده در کتب منتشر شده در سطح بین‌الملل تحت عنوان «فور کرنرز» مقایسه کرده‌است. بدین منظور، الگوی طبقه بندی تجدیدنظرشده اهداف یادگیری بلوم به عنوان چهارچوب نظری تحلیلی ...  بیشتر

مفهوم تمایل به برقراری ارتباط و رابطه آن با درک زبان‌آموزان از رابطه دوستانه کلامی و غیر‌کلامی معلم

مریم گل؛ امیر زندمقدم؛ محسن کرابی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 160-135

چکیده
  با در نظر گرفتن این اصل که ایجاد رابطه دوستانه میان معلم و دانشجویان می­تواند محیط یادگیری مناسبی را فراهم کند (هارن، 2006) و با توجه به اینکه رابطه دوستانه معلم می­تواند انگیزه یادگیری را در دانشجویان بالا ببرد (ولز و کانو،2008)، این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین آنچه زبان­آموزان ایرانی از رابطه دوستانه معلم برداشت می­کنند و تمایل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
تاثیر تکنیکهای داربستی در تغییرپذیری دستوری افقی داوطلبان ایلتس: پژوهشی تلفیقی

حتمد عباسی مژدهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مهر 1401

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.68731.715

چکیده
  کاربرد دقیق نکات دستوری همواره مورد توجه فراگیران ایرانی زبان انگلیسی بوده است. بی ثباتی دستوری در کلاسهای نگارش آیلتس فراگیران ایرانی نمود بیشتری دارد. در این پژوهش، تاثیر تکنیک های داربستی دوطرفه، همتا و توزیع شده بر بی ثباتی دستوری افقی زبان آموزان ایرانی در کلاسهای آیلتس بررسی شد. به این منظور، تعداد 120 زبان آموز انگلیسی در کلاسهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تحلیل گفتمان
آگاهی های ترحیم در قبل و بعد از انقلاب: آیا ایدولوژی گذرها را تغییر داده است

صبا بشیری؛ هیوا ویسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آذر 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.65370.666

چکیده
  اعلامیه‌های ترحیم یکی از کاربردی‌ترین ابزار برای اعلام مرگ افراد هستند. مطالعۀ توصیفی-تحلیلی حاضر با در نظر گرفتن تحولات اجتماعی-فرهنگی در پی انقلاب اسلامی ایران سعی در انجام تحلیلی گذری/حرکتی بر اعلامیه‌های ترحیم مربوط به دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی با تکیه برمدل ژانر-محور سویلز(1990،2004) دارد . 100 اعلامیۀ ترحیم (50 اعلامیه مربوط ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
پرورش خودمختاری زبان آموزان: باورها و استراتژی های معلمان مبتدی و با تجربه زبان انگلیسی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.76634.813

چکیده
  پرورش خودمختاری زبان آموزان: باورها و استراتژی های معلمان مبتدی و با تجربه زبان انگلیسی باورهای معلمان نقش مهمی در تصمیمها و راهبردهایی که آنها برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می گیرند، نقش تعیین کننده ای دارند. بنابراین، بررسی باورهای آنها و راهبردهایی که برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می برند، ارزشمند است. این پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
بررسی نگرش زبان آموزان ایرانی درباره اعمال کلاسی آموزش زبان ارتباطی

مهسا صیرفی؛ مسعود ذوقی؛ هانیه دواتگری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 تیر 1403

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.76065.808

چکیده
  این مطالعه، به بررسی نگرش آن دسته از زبانآموزان ایرانی پیرامون فعالیتهای کلاسی آموزش زبان ارتباطی (CLT)می‌پردازد که مشغول یادگیری زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی (EFL) هستند. مطالعه سعی دارد درکی جامع از وضعیت کنونی آموزش زبان ارتباطی در ایران، چالشهای مرتبط با آن، و راهکارهای بالقوه تقویت فعالیتهای کلاسی در CLT ارائه نماید. بررسی ادبیات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی سنجش و ارزیابی
طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه ای به منظور ارزیابی دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان زبان انگلیسی

الهام بنی سعید؛ محمد حشمدار؛ کبری توسلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1403

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.77139.819

چکیده
  ارزشیابی کلاس محور به عنوان یکی از عناصر ارزشیابی تکوینی در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در نتیجه ابزارهای متنوعی برای بررسی نیازها و کاستی های ارزشیابی کلاس محور معلمان مورد طراحی قرار گرفته اند در حالی که این ابزارها عمدتا در تعیین سطح دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان موفق عمل نکرده اند. بنابراین محققان در این پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان از طریق فناوری
پیش‌بینی استفاده از فناوری در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی: نقش خودکارآمدی معلمان و خودکارآمدی فناوری

Habib Soleimani

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 تیر 1403

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.75078.793

چکیده
  با استفاده گسترده از فناوری در جامعه امروزی، یکی از حوزه‌های کلیدی تحقیقاتی، به خصوص در آموزش معلمان، بکارگیری موثر فناوری در آموزش است. متغیرهای معلم نقش حیاتی در بکارگیری موفق فناوری در کلاس درس دارند. بنابراین، چندین مطالعه تجربی به بررسی عوامل مؤثر بر اراده معلمان برای استفاده از فناوری پرداخته‌اند. این مطالعه هدف دارد تا با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
تاثیرات میان زبانی و درون زبانی هنگام استفاده از حروف اضافه فرانسه به عنوان زبان سوم: بررسی یادآوری برانگیخته

فرهنگ دانش فرد؛ محبوبه سعادت

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مرداد 1403

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.77275.821

چکیده
  بررسی تاثیرات میان زبانی با استفاده از یادآوری برانگیخته می تواند اطلاعات شناختی فراوانی در اختیار بگذارد. این مطالعه تاثیرات میان زبانی و درون زبانی هنگام استفاده از حروف اضافه در زبان فرانسه را توسط ایرانیانی که زبان اول آنها فارسی، زبان دوم آنها انگلیسی و زبان سوم آنها فرانسه بود بررسی کرد. داده ها از 12 دانشجوی انگلیسی (گروه ای) ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
بررسی عملکرد فراگیران زبان دوم در آزمون‌های اندازه‌گیری‌ دانش ضمنی و صریح: نقش وضعیت دستوری و دشواری ساختار

سپیده مهرآئین؛ حمیده معرفت

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 مرداد 1403

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.78148.833

چکیده
  تحقیقات گسترده‌ای به بررسی تاثیر ویژگی‌های طراحی آزمون بر اندازه‌گیری دانش ضمنی و صریح فراگیران زبان دوم پرداخته‌اند اما به نقش دشواری ساختار و استفاده از آزمون‌های دقیق اندازه‌گیری دانش ضمنی توجه کمتری شده است. برای پر کردن این خلاها، با استفاده از معیارهای عینی برای انتخاب ساختارهای آسان (شناسه جمع) و دشوار (شناسه سوم شخص مفرد)، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تحلیل گفتمان
تجزیه و تحلیل بین فرهنگی و بین رشته‌ای نشانگرهای درگیرکننده در نوشتارهای علمی: مقایسه نویسندگی بومی و غیر بومی (ایرانی) در مقالات تحقیقاتی علوم محض وعلمم انسانی

پرویز آژیده؛ محمد ظهرابی؛ رقیه عقبی طلب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 شهریور 1403

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.77783.827

چکیده
  درگفتمان‌های علمی در حوزه‌های مختلف، توسعه توانمندی نویسندگی در آمیختن متون جذاب و قابل دسترس بسیار حائز اهمیت است. محققان در زمینه زبان‌شناسی، به‌ویژه کسانی که در تحلیل گفتمان مشغول به کار هستند، به این امر توجه ویژه‌ای داشته‌اند. در زمینه نوشتارهای علمی، استفاده استراتژیک از منابع فرامتن نظیر نشانگرهای مشارکت، نقشی حیاتی ...  بیشتر

ابر واژگان