@article { author = {Mostafaei Alaei, Mahnaz and Ershadi, Ali Reza}, title = {ESP Program in Iran: A Stakeholder-based Evaluation of the Program’s Goal, Methodology, and Textbook}, journal = {Issues in Language Teaching}, volume = {5}, number = {2}, pages = {306-279}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University Press}, issn = {2322-3715}, eissn = {2476-6194}, doi = {10.22054/ilt.2017.8062}, abstract = {This study is an attempt to evaluate certain areas of the Iranian ESP program through the lens of its immediate stakeholders, i.e. policy implementers, authors, teachers and learners. Using questionnaires, interviews and classroom observations through a quantitative-qualitative mixed-method design, the collected data were analyzed. The results of the study indicate that the program is suffering from lack of systematic observation and evaluation policy, and its stakeholders especially in the users’ strand are not satisfied with the program’s current status, goal, methodology and textbooks. The origin of the problems and dissatisfaction in the program was found to have varying shares from different sources. Contextual factors, improper policies, unprincipled teaching methodology, and old fashioned spiritless textbooks were found and concluded to have their impeding roles in the Iranian ESP program achievement and satisfaction. The findings of the present research are hoped to provide the concerned communities in both strand of providers and users with clear insights around the common flaws and drawbacks in the program along with possible clues for the program improvement.}, keywords = {ESP program evaluation,ESP stakeholders,ESP goal,ESP teaching methodology,ESP textbook}, title_fa = {برنامه زبان انگلیسی تخصصی در ایران: ارزیابی افراد ذینفع-محور از هدف‌ها، روش‌های تدریس و کتب درسی}, abstract_fa = {بیش از چهار دهه از آموزش زبان تخصصی انگلیسی در ایران می گذرد. با وجود این، کمتر پژوهش جامعی به بررسی و ارزیابی این برنامه از دیدگاه دست اندرکاران وکاربران آن پرداخته است. پژوهش حاضر تلاشی است در راستای ارزیابی بخش های مشخصی از برنامه زبان تخصصی انگلیسی درایران ازمنظر ذینفعان بلافصل این برنامه. این پژوهش با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده درچارچوب روش تحقیق کمی-کیفی، اقدام به گردآوری داده­های لازم و تحلیل آنها نموده است. نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از آن است که برنامه زبان تخصصی انگلیسی در ایران با فقدان سیاست پایش و سنجش منظم روبروست و ذینفعان این برنامه به ویژه در بخش کاربران، از وضعیت فعلی برنامه، هدف، روش تدرِیس و کتب آموزشی آن رضایت ندارند. ریشه مشکلات موجود و عدم رضایت از این برنامه را می­توان در بخش­های مختلف و البته با سهم متفاوت جستجو نمود. عوامل محیطی، سیاست­های نادرست، روش تدریس غیراصولی و قالب قدیمی و بی­روح کتب آموزشی هر یک نقش بازدارنده خود را در کارکرد موفق و جلب رضایتمندی کاربران ایفا می کنند. با تبیین کمبودها و نواقص موجود در این برنامه و طرح برخی راهکارها برای بهبود وضعیت جاری، یافته­های پژوهش حاضر می­تواند مورد استفاده دو گروه عمده کاربران و فراهم­آوران برنامه زبان تخصصی انگلیسی قرار گیرد. }, keywords_fa = {ارزیابی برنامه زبان انگلیسی تخصصی,ذینفعان زبان انگلیسی تخصصی,کتب آموزش زبان انگلیسی تخصصی,هدف آموزش زبان انگلیسی تخصصی,روش تدریس زبان انگلیسی تخصصی,کتب آموزش زبان تخصصی انگلیسی تخصصی}, url = {https://ilt.atu.ac.ir/article_8062.html}, eprint = {https://ilt.atu.ac.ir/article_8062_b4bb13b0c85cd21fe056275170a0197d.pdf} }