@article { author = {Khodadady, Ebrahim and Jajarmi, Haniyeh}, title = {Evaluation of “Mosaic 1 Reading”: A Microstructural Approach to Textual Analysis of Pedagogical Materials}, journal = {Issues in Language Teaching}, volume = {5}, number = {2}, pages = {185-161}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University Press}, issn = {2322-3715}, eissn = {2476-6194}, doi = {10.22054/ilt.2017.8057}, abstract = {To analyze and evaluate textbooks, researchers have either proposed scales and checklists to be filled by teachers and learners or conducted qualitative investigations of the match between SLA theories and textbook activities. This study, however, employs the microstructural approach of schema theory to scrutinize the reading passages of “Mosaic 1 Reading”. To this end, 17 passages of the textbook were randomly chosen and their constituting words were explored as semantic, syntactic, and parasyntactic schemata. The passages were also analyzed in terms of their readability indices. The results showed that they consist of 3722 schema types, 2979 (80%) of which are semantic in nature. Although the textbook aims at “academic success” at English language “proficiency levels”, it provides no objective definition of what they stand for. In terms of readability, however, the passages vary in difficulty from grade three in primary school to college level. Further, the textbook is discussed in terms of its constituting schemata and suitability to the Iranian context and suggestions are made for future research. The findings of this study have important implications for language teaching, testing and materials development. They show that language proficiency must be defined in terms of schema types and the bulk of class time must be spent on teaching semantic schemata rather than syntactic and parasyntactic ones. Similarly, for testing the reading comprehension of these passages, the number and type of test items must be based on the percentage of semantic and syntactic schema types and subjective criteria such as teachers’ intuition or experience must be avoided both in teaching and testing the comprehension of passages.}, keywords = {schema theory,materials development,reading comprehension,proficiency level,semantic domain}, title_fa = {ارزشیابی کتاب «موزائیک 1 خواندن»: بررسی متون مواد آموزشی بر اساس رویکرد روش ساختاری خرد}, abstract_fa = {برای بررسی و ارزشیابی کتب درسی محققان یا از مقیاس­ها و چک لیست­هایی که بایستی توسط مدرسان و فراگیران پر شوند استفاده می­کنند یا تحقیقات کیفی براساس مقایسه نظریه­های یادگیری زبان دوم با فعالیت­های داده شده در کتب درسی انجام می­دهند. ولی تحقیق حاضر از روش ساختار خرد برای بررسی متون کتاب "موزائیک 1 خواندن" بهره می جوید. بدین منظور 17 متن کتاب به صورت تصادفی انتخاب و کلمات به کار رفته در آنها با دامنه های معنایی، ساختاری و شبه ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. آنها همچنین از نظر شاخص های قابلیت خوانداری بررسی شدند. نتایج نشان دادند که متون از 3722 نوع انگاره تشکیل شده­اند که 2979 (80%) آنها از نظر دامنه، معنایی هستند. اگرچه این کتاب به موفقیت دانشگاهی در سطوح بسندگی زبان انگلیسی نظر دارد، ولی هیچ تعریف قابل آزمایشی از آن سطوح ارائه نمی­دهد. ولی بررسی شاخصه­های قابلیت خوانداری نشان می­دهد که متون خواندن و درک مفاهیم کتاب بین سطوح سال سه دبستان و دانشگاه متغیر می­باشند. این متون از نظر انگاره­ها و مناسب بودن آنها در بطن جامعه ایرانی هم مورد بحث قرار گرفته و پیشنهادهایی برای تحقیق بیشتر روی آنها ارائه شده­اند.}, keywords_fa = {نظریه انگاره‌ها,تدوین مواد درسی,خواندن و درک مطلب,سطح بسندگی,دامنه معنایی}, url = {https://ilt.atu.ac.ir/article_8057.html}, eprint = {https://ilt.atu.ac.ir/article_8057_c4e25f7dd05bd003a766591f9febd14a.pdf} }