@article { author = {Baleghizadeh, Sasan and Shafeie, Samaneh}, title = {Studying the Effect of Retrieval Direction during Reading on Productive and Receptive Knowledge of Vocabulary}, journal = {Issues in Language Teaching}, volume = {6}, number = {2}, pages = {235-258}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University Press}, issn = {2322-3715}, eissn = {2476-6194}, doi = {10.22054/ilt.2019.23022.206}, abstract = {Retrieval tasks provide learners with an opportunity to focus both on meaning and on form. There are four different retrieval directions. The present study aimed to identify the optimal direction of recall type retrievals during reading and to investigate the outcomes of each one. Forty-eight intermediate EFL learners took part in the study. One of the experimental groups was provided with the productive retrieval version of the reading text, and the other experimental group with the receptive retrieval version. A Posttest was conducted in both productive and receptive directions for all the groups. Delayed posttests were administered two weeks after the treatment without prior notice to evaluate the time effect on participants' performance in each group. The results showed that there was a statistically significant difference in participants' performance in immediate and delayed posttests based on the method of retrieval. Further explanation of the effect of each retrieval direction on immediate and delayed posttests has been presented.}, keywords = {Retrieval,receptive recall,productive recall}, title_fa = {بررسی تاثیر مسیر بازیابی کلمات در هنگام خواندن متن بر دانش تولیدی و دریافتی واژگان}, abstract_fa = {تمرینات تولیدی فرصتی را فراهم می کند تا فراگیران بتوانند هم بر معنی و هم بر ساختار تمرکز داشته باشند. چهار نوع مسیر متفاوت بازیابی وجود دارد. پژوهش حاضر سعی دارد مسیر مطلوب بازیابی کلمات در هنگام خواندن و نتیجه هر مسیر بازیابی را بررسی نماید. چهل و هشت فراگیر زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در سطح متوسط در این پژوهش شرکت نمودند. یکی از گروه های آزمایش متن ارائه شده را همراه با تمرینات بازیابی با مسیر تولیدی و گروه آزمایش دیگر متن ارائه شده را با تمرینات بازیابی با مسیر دریافتی خوانده و تمرینات را تکمیل کردند. یک پس آزمون بلافاصله بعد از اتمام خواندن در هر دو مسیر تولیدی و دریافتی برای هر سه گروه آزمایش و کنترل برگزار شد. پس آزمون دیگری پس از دو هفته بدون اطلاع قبلی مشارکت کنندگان، برگزار گردید تا تاثیر زمان بر عملکرد گروه ها مورد مطالعه قرار گیرد. نتایج حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین عملکرد مشارکت کنندگان در پس آزمون ها بر اساس نوع مسیر بازیابی شان وجود دارد. توضیحات تکمیلی در مورد تاثیر هر یک از مسیر های بازیابی بر عملکرد مشارکت کنندگان در هر دو پس آزمون ارائه گردیده است.}, keywords_fa = {بازیابی,بازیابی دریافتی,بازیابی تولیدی}, url = {https://ilt.atu.ac.ir/article_10199.html}, eprint = {https://ilt.atu.ac.ir/article_10199_82e1720f2b22f6f46ecf36053526cbc0.pdf} }