زبانشناسی کاربردی
مهری جلالی
چکیده
اگرچه در مطالعات علمی اخیر به طور فزاینده ای به اهمیت آموزش توانش بین فرهنگی پرداخته شده است، رویکردهای بومی محور در این زمینه نیاز به پژوهشهای بیشتر دارند. هدف از مطالعه حاضر پرداختن به این مهم از دیدگاه بافت بومی جهت ایجاد و ارزیابی توانش بین فرهنگی از طریق روشهای کمی و کیفی است. بدین منظور، از شصت و دو دانشجو معلم آموزش زبان انگلیسی ...
بیشتر
اگرچه در مطالعات علمی اخیر به طور فزاینده ای به اهمیت آموزش توانش بین فرهنگی پرداخته شده است، رویکردهای بومی محور در این زمینه نیاز به پژوهشهای بیشتر دارند. هدف از مطالعه حاضر پرداختن به این مهم از دیدگاه بافت بومی جهت ایجاد و ارزیابی توانش بین فرهنگی از طریق روشهای کمی و کیفی است. بدین منظور، از شصت و دو دانشجو معلم آموزش زبان انگلیسی خواسته شد در طول یک دوره شش هفته ای ارتباطات بین فرهنگی تفکری دو مصاحبه بوم شناختی برخط و یا رو در رو انجام دهند. یافته های کمی به دست آمده از پرسشنامه ایجاد دانش بین فرهنگی نشان دهنده افزایش قابل توجه در جهت گیری ادراکی (PO) و جهت گیری توسعه ای (DO) بعد از این دوره بود. نتایج کیفی نیز رشد قابل توجه ای را در این زمینه نشان داده و زمینه ساز ادراک های جدیدی شدند. همچنین بر واکنش های مثبت دانشجومعلمان نسبت به ارزیابی پرسشنامه و تعاملات بین فرهنگی تاکید داشتند. تحلیل اکتشافی گزارشهای شرکت کنندگان در مصاحبه های بوم شناختی منجر به شکل گیری هفت تم جدید شد که از نظر مفهومی با مدل سنتی توانش بین فرهنگی مطابقت داشتند. بنابراین، این مطالعه نشان می دهد استفاده از مصاحبه های بوم شناختی تفکری در یک طرح پژوهشی کمی-کیفی برای ایجاد و ارزیابی توانش بین فرهنگی دانشجومعلمان کمک کننده است.