آموزش معلم
سید محمد رضا امیریان؛ طاهره حیدرنژاد؛ سعید عباسی سسفدی
چکیده
معلمان این توانایی را دارند که زندگی دانش آموزان خود را به سمت بهتر تغییر دهند، بنابراین معلمان باید به مهارت هایی مجهز شوند تا اثربخش باشند. تدریس تامل گرایانه به عنوان یکی از این مهارت ها، معلمان را قادر می سازد تا خود را مشاهده و ارزیابی کنند. اگرچه تحقیق در مورد تدریس تامل گرایانه دارای پیشینه ی طولانی است، اطلاعات کمی در مورد اینکه ...
بیشتر
معلمان این توانایی را دارند که زندگی دانش آموزان خود را به سمت بهتر تغییر دهند، بنابراین معلمان باید به مهارت هایی مجهز شوند تا اثربخش باشند. تدریس تامل گرایانه به عنوان یکی از این مهارت ها، معلمان را قادر می سازد تا خود را مشاهده و ارزیابی کنند. اگرچه تحقیق در مورد تدریس تامل گرایانه دارای پیشینه ی طولانی است، اطلاعات کمی در مورد اینکه آیا می تواند پیش بینی کننده تعیین کننده ای برای ایمنی معلم زبان و انگیزه کاری به عنوان دو عامل مهم و تعیین کننده ی موفقیت یا شکست معلمان به ویژه دربافت زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) باشد یا خیر. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط احتمالی بین تدریس تامل گرایانه، مصونیت معلم زبان و انگیزه کاری از طریق تحلیل مسیر انجام شد. برای این منظور، پرسشنامه تدریس تامل گرایانه معلم زبان انگلیسی (ELTRI)، ابزار ایمنی معلم زبان (LTII) و مقیاس انگیزه کاری چند بعدی (MWMS) برای 320 معلم زبان انگلیسی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که معلمان با شیوه های تدریس تامل گرایانه ی بالاتر، مصونیت و انگیزه بیشتری دارند. علاوه بر این، نقش مهم ایمنی معلم زبان بر انگیزه کاری کشف شد. یافته های مطالعه حاضرمی تواند افق جدیدی را بر اهمیت گنجاندن رویکرد تامل گرایانه در برنامههای توسعه معلم به عنوان یک موضوع اصلی بگشاید.
یادگیری زبان دوم
محمد هادی محمودی؛ وحید محمدی؛ سمیه توفیقی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه احتمالی بین سه خصوصیات تاثیرگذار معلمان زبان انگلیسی شامل هوش هیجانی، تفکر انتقادی و استقلال و عملکرد دانشآموزان آنها در یادگیری زبان خارجی انجام شد. بدین منظور، 88 معلم زبان انگلیسی شاغل در آموزشگاههای خصوصی آموزش زبان خارجی، به سه پرسشنامه ضریب هوش هیجانی (بار-آن، 1997)، تفکر انتقادی معلم (اکبری، ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه احتمالی بین سه خصوصیات تاثیرگذار معلمان زبان انگلیسی شامل هوش هیجانی، تفکر انتقادی و استقلال و عملکرد دانشآموزان آنها در یادگیری زبان خارجی انجام شد. بدین منظور، 88 معلم زبان انگلیسی شاغل در آموزشگاههای خصوصی آموزش زبان خارجی، به سه پرسشنامه ضریب هوش هیجانی (بار-آن، 1997)، تفکر انتقادی معلم (اکبری، بهزادپور و دادوند، 2010) و مقیاس استقلال حرفه ای معلم (فریدمن، 1999) پاسخ گفتند. همچنین، نمرات 1266 نفر از زبان آموزان این معلمان در آزمون پایان ترم آموزشگاه زبان انگلیسی به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی زبان دوم زبان آموزان مورد استفاده قرار گرفت و میانگین نمرات هر کلاس با نمرات معلمان زبان انگلیسی مطابقت داده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین تفکر انتقادی، هوش هیجانی و استقلال حرفه ای معلمان از یک طرف و عملکرد زبان آموزان زبان دوم از طرف دیگر وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند گانه حاکی از آن بود از میان متغیرهای این مطالعه، تفکر انتقادی معلمان، پیش بینی کننده قویتری برای یادگیری زبان خارجی زبانآموزان میباشد. همچنین، نتایج این مطالعه اثبات کرد که مدرک تحصیلی و جنسیت معلمان نقش تعیین کنندهای در سطح هوش هیجانی و تفکر انتقادی آنها دارد. یافته های این پژوهش حاکی از وجود شواهدی جهت اثبات اهمیت نقش آموزشی متغییرهای هوش هیجانی، تفکر عمیق و استقلال معلمان در عملکرد یادگیری زبان آموزان است.