زبانشناسی کاربردی
بررسی ارتباط هوش عاطفی و کاربردشناسی زبان بینابین در میان زبان‌آموزان ایرانی مرحله اولیه سطح متوسطه زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

علی درخشان؛ زهره اسلامی؛ ندا قندهاری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 37-66

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.54334.527

چکیده
  مطالعه حاضر سه هدف را دنبال می‌کند. اولا، این مطالعه برآن است تا به بررسی معذرت‌خواهی و درخواست به عنوان دو کنش مخاطره‌آمیز، که نشانگر توانش کاربردشناسی زبان بینابین هستند، و رابطه آن‌ها با هوش عاطفی زبان‌آموزان بپردازد. ثانیا، این پژوهش به بررسی اینکه آیا جنسیت به عنوان یک متغیر مداخله‌کننده می‌تواند رابطه معناداری با کاربردشناسی ...  بیشتر

آموزش معلم
بررسی نقش هویت حرفه ای و استقلال معلمان زبان در موفقیت آن ها

علی درخشان؛ کریستین کومب؛ علی عربمفرد؛ محمدصادق تقی زاده

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.52263.496

چکیده
  با توجه به اهمیت موفقیت مدرسین در کیفیت آموزش و یادگیری، این مطالعه با هدف تبیین تأثیر دو عامل هویت و استقلال حرفه ای معلمان زبان در موفقیت آنها انجام شد. برای این منظور، 190 معلم ایرانی از جمله اساتید دانشگاه و معلمان موسسات زبان در این مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، سه پرسشنامه شامل پرسشنامه "استقلال معلم"، "هویت ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
خصوصیات روان سنجی مقیاس ارزیابی رشد هوش های چند گانه (MIDAS) برای بزرگسالان در ایران

مهناز سعیدی؛ شهلا استوار؛ علی درخشان؛ برانتون شیرر

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 165-194

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.48283.444

چکیده
  در این مطالعه خصوصیات روان سنجی و اقتباس هنجارها برای نسخه فارسی مقیاس ارزیابی هـوش چندگانه (MIDAS) برای بزرگسالان شرح داده می شود. این مقیاس پس از بررسی و تأیید هم ارزی نسخه های انگلیسی و فارسی، و ترجمه و تأیید سعیدی، استوار، شیرر و اصغری جعفرآبادی (2015)، برای یک نمونه 2146 نفری شامل دانش آموزان، دانشجویان دوره لیسانس ، فارغ التحصیلان، و ...  بیشتر

انگلیسی برای اهداف ویژه
سهم واژگان پربسامد عمومی، واژه های اصلی علمی و واژه های علمی فنی در درک مطلب متون انگلیسی برای اهداف ویژه

علی درخشان؛ علی مالمیر

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 291-318

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.45081.412

چکیده
  خواندن مهمترین مهارت مورد نیاز زبان آموزان انگلیسی برای اهداف ویژه در هر رشته تحصیلی است و دانش واژگان، به خودی خود، گسترده ترین موضوع مورد بحث در خواندن موثر می باشد. با این حال، تحقیق در مورد اینکه انواع مختلف واژه ها تا چه حد بر درک مطلب انگلیسی برای اهداف ویژه تأثیر دارند، همچنان ناکافی است. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان سهم واژه ...  بیشتر